Kommunal Sundhed

Dagens Pharma

Praktisk Medicin

Kontakt

Annoncer

Ferieboligannoncer

Søg

Announcement for DM

Psykiatri

Psykiatrisk akutmodtagelse har genfundet arbejdsglæden

Udgivet:
Kommentarer (0)

Afdelingssygeplejerske Katrine Vendelbo Nielsen og overlæge Kasper Thybo Reff blev hurtigt enige om, at deres fokus skulle være på at skabe en hverdag, hvor fagligheden var centrum.

Ny ledelse på den åbne akutmodtagelse på Psykiatrisk Center Nordsjælland har haft fokus på arbejdsmiljøet i deres første år. Det har de blandt andet gjort ved at sætte fokus på faglighed frem for logistik og gennem simple tiltag som faglige oplæg og et fælles nyhedsbrev.


Udefra ligner hverdagen på den åbne akutmodtagelse på Psykiatrisk Center Nordsjælland måske den samme, men i løbet af det seneste år, er arbejdsglæden blevet større blandt de ansatte.

I en akutmodtagelse ER der pres på, men over en periode havde presset været så stort, at personalet var begyndt at sive, og den udvikling var vi nødt til at vende

Kasper Thybo Reff, overlæge, Psykiatrisk Center Nordsjælland

Da overlæge Kasper Thybo Reff et par måneder efter afdelingssygeplejerske Katrine Vendelbo Nielsen sluttede sig til akutmodtagelsen 1. januar 2021, bemærkede han hurtigt den enorme travlhed på afsnittet. Igennem flere år havde mellem tre og fire stillinger været ubesatte, og meget af det daglige arbejde var gået op i logistik omkring sengepladser, frem for at dyrke fagligheden.

»I en akutmodtagelse ER der pres på, men over en periode havde presset været så stort, at personalet var begyndt at sive, og den udvikling var vi nødt til at vende. Vi har rigtig mange akutuddannede sygeplejersker, men der var kommet så meget tryk på, at hverdagen gik op i logistik og sengepladser. Og det var jo ikke derfor, de var her,« siger Kasper Thybo Reff om, hvad han oplevede, da han kom til afdelingen.

Katrine Vendelbo Nielsen havde arbejdet på afdelingen, før hun blev afdelingssygeplejerske og havde set forandringen ske i takt med presset.

»Det har været en velfungerende afdeling i mange år med mange medarbejdere, som havde været her længe, men langsomt kunne vi mærke et skift, hvor medarbejderne blev mere og mere pressede. Samtidig blev vi udfordrede på rekruttering, fordi vi simpelthen ikke fik ansøgninger til de ledige stillinger. Vi var nødt til at handle hurtigt,« siger hun.

Derfor blev de to ledelsesmakkere hurtigt enige om, at deres fokus skulle være på at skabe en hverdag, hvor fagligheden var centrum og ikke logistik. Og allerede efter godt et år, er der tegn på, at strategien har virket: Samtlige 36 stillinger er besat, sygefraværet er lavt, og der begynder endda at komme uopfordrede ansøgninger.

Faglighed over logistik

Det er velkendt, at psykiatrien gennem en årrække har været underprioriteret, og at der mangler både penge, hænder og sengepladser. Især det sidste var kommet til at fylde voldsomt meget på akutmodtagelsen.


Akutmodtagelsen Psykiatrisk Center Nordsjælland

Den åbne akutmodtagelse på Psykiatrisk Center Nordsjælland blev etableret i marts 2011.

Der er i alt 36 ansatte – heraf er 23 sygeplejersker og otte social- og sundhedsassistenter.

I 2021 blev der indlagt 1.477 patienter på afsnittet. Heraf blev 820 udskrevet, mens 657 blev overflyttet til døgnafsnit.

Den gennemsnitlige indlæggelsestid er 1,4 dage.

97 pct. af de ansatte udtrykte i seneste medarbejdertilfredsheds-undersøgelse, at de i høj eller meget høj grad har tillid til deres nærmeste ledelse, og det korte sygefravær i 2021 var helt nede på 2 pct. – et godt stykke fra målsætningen om maksimalt 4,5 pct.

Kilde: Region Hovedstadens Psykiatri


»Jo mere tryk, der er på, desto mere fokus kommer der på basal logistik og visitation. Hvor mange senge skal vi bruge til de patienter, der kommer ind i løbet af dagen, og hvor skal de patienter, der har en seng her nu så hen? Det fyldte simpelthen så meget, og vi blev hurtigt enige om, at dét var vi nødt til at ændre,« siger Kasper Thybo Reff, der bliver suppleret af Katrine Vendelbo Nielsen:

»Vores kerneopgave skal ikke være at sikre pladser, men at sikre den rette behandling.«

De to ledere satte sig for at ændre samtalen.

»Vi er ikke i mål, for det er stadig en proces. Men vi er stoppet med tale om sengepladser hele tiden. Alle ved godt, at det er en udfordring, så vi behøver ikke tale om det. I stedet taler vi om patienterne, og hvordan vi bedst kan hjælpe dem,« siger Kasper Thybo Reff.

Næste punkt på dagsordenen er at undersøge, hvordan visitationen af patienter videre i systemet, kan varetages, så især sygeplejerskerne får bedre tid til kerneopgaven: Patienterne. Og så drømmer de om at ændre de fysiske rammer i akutmodtagelsen bl.a. med etablering af en multifunktionsstue, så der bliver bedre mulighed for at rumme mange forskellige patientbehov, men det er på den lidt længere bane.

Modvægt til travlheden

Det samme pres, der bliver mærket andre steder i sundhedsvæsenet, mærkede de også i akutmodtagelsen, og derfor satte den nye ledelse sig for at sætte ind med modvægt. Der SKAL være tid til det, der giver arbejdsglæde og godt humør, siger de.

»Jo hårdere det er, desto vigtigere er det at lave noget, der giver positiv energi. Man kan godt blive så presset, at man synes, man ikke har tid til at fylde i den anden vægtskål, men det SKAL vi simpelthen have. Det har vi prioriteret,« siger Kasper Thybo Reff.

I øjeblikket er en gruppe af medarbejdere ved at planlægge en fælles dag i Malmø, der skal ryste personalegruppen sammen. Allerede sidste år indførte de ‘faglig fredag’ på afdelingen. Her skiftes overlæge og afdelingens psykolog til at holde faglige oplæg med viden, der kan anvendes i hverdagen. Og så har især Katrine Vendelbo Nielsen haft fokus på medarbejdernes ønsker til vagtplaner.

»Jeg lytter til de ansattes ønsker og bruger den ekstra tid på at få en vagtplan til at hænge sammen med deres familieliv. Jeg forsøger at imødekomme individuelle ønsker om for eksempel toholdsskift i stedet for treholdsskift. Det oplever jeg giver stor glæde og fleksibilitet hos medarbejderne,« siger Katrine Vendelbo Nielsen.

Samlet kommunikation

Et tiltag, der både er praktisk og giver holdånd, er det nystiftede nyhedsbrev ‘Akutposten’, der bliver sendt ud til alle medarbejdere hver fredag. Her er alle de vigtigste informationer om afsnittet samlet, ligesom det kan indeholde konkurrencer, faglige inputs eller historier fra personaledage.

»Det handler både om at sortere i de mange informationer, der kommer hele tiden, og alle sammen er ‘akutte’, og om at vi har det her fælles samlingspunkt. Selvom det er en lille ting, har det haft stor betydning,« siger Kasper Thybo Reff,

For personalet betyder det, at de ikke længere behøver at orientere sig i et utal af ulæste mails siden sidste vagt, men kan fokusere på Akutposten og så være godt med.

»Vi sender meget sjældent noget ud på andre dage nu. Før blev vi bombarderet med mails, der var vigtige, men det meste er altså ikke mere akut, end at vi godt kan vente til på fredag med at melde det ud. På den måde har vi fået fjernet en del af støjen for personalet,« siger Katrine Vendelbo Nielsen.

Del artiklen:

Kommentarer


Log ind eller registrer dig for at kommentere
Bliv den første til at kommentere

Læs mere