Diabetes
Nyt bookingsystem giver diabetespatienter medbestemmelse
Udgivet:
Kommentarer (0)
Nu kan patienter med diabetes selv bestille tid via et nyt book-selv-system på Holbæk Sygehus og i Kalundborg Sundheds- og Akuthus. Kristina Stehr (tv), Dorte Steinmetz, Lise With Aspe, Abdellatif Aharaz og Birgit Stænholm er nogle af dem, der har været med til at få bygget og implementeret det nye system i Sundhedsplatformen.
Et nyoprettet bookingsystem gør det muligt for diabetespatienter på Holbæk Sygehus og i Kalundborg Sundheds- og Akuthus selv at bestemme hvor og hvornår, de vil til deres næste tjek.
Indtil nu har patienterne på Diabetesambulatoriet på Holbæk Sygehus og i Kalundborg Sundheds- og Akuthus automatisk været booket ind til gennemsnitligt fire årlige konsultationer, men det skal et nyt book-selv-system, som de begynder implementering af 1. februar, ændre på.
I selvbook-løsningen har vi indlejret nogle stop-emner, hvor der kommer en pop-up-besked om, at man skal ringe 112 eller ringe akut ind til diabetesambulatoriet
Lise With Aspe, projektleder, Holbæk Sygehus
»Med dette tiltag sætter vi patienterne mere fri og gør det mere fleksibelt. Moderne diabetesbehandling skal ikke være en one size fits all-løsning, men i stedet tage udgangspunkt i, hvad patienterne har behov for og være mere på deres præmisser,« siger Abdellatif Aharaz, centerchef og ledende overlæge i Diabetesambulatoriet på Holbæk Sygehus, i en pressemeddelelse.
Ifølge Abdellatif Aharaz vil systemet give mere fleksibilitet for patienterne. Når patienter fremover booker tid til konsultation, vælger de selv, hvad konsultationen skal dreje sig om, hvor lang tid det skal vare, hvad tid det skal foregå, og om konsultationen skal være fysisk eller virtuel. Diabetespatienterne vil dog fortsat have en fast tid til årskontrol, men ellers bestemmer de selv, om de har behov for yderligere.
Kun gældende for velregulerede patienter
Bookingsystemet har til formål at gøre diabetesbehandlingen mere individuel og behovsstyret. Sygehuset understreger, at det kun er patienter, som klinikerne vurderer er velregulerede, der kan gøre brug af book-selv-løsningen.
Ved udviklingen af bookingsystemet er der taget højde for, at det skal føles trygt og sikkert for patienter, fortæller projektleder Lise With Aspe, der har været med til at implementere systemet på Holbæk Sygehus:
»I selvbook-løsningen har vi indlejret nogle stop-emner, hvor der kommer en pop-up-besked om, at man skal ringe 112 eller ringe akut ind til diabetesambulatoriet, hvis man fx oplever at få bivirkninger ved medicin eller får hjerteproblemer. Derudover har vi udviklet patientinformation og en vejledning, der grundigt forklarer om den nye IT-løsning, sådan at de patienter, der selv kan booke tider fremover, føler sig godt informeret og klædt på til den nye måde at være i diabetesambulatoriet.«
Bookingsystemet er en del af et pilotprojekt, der kører over de næste seks måneder med start i februar 2024. Det er planen, at systemet skal udrulles til resten af diabetesambulatorierne i Region Sjælland i løbet af 2024.
Del artiklen: