Kræft
Analyse: Hospitaler i Region Midtjylland anbefales at arbejde tættere sammen efter kræftskandale
Udgivet:
Kommentarer (0)
»Analysen giver os et kvalificeret blik udefra på en række komplekse udfordringer og hensyn, vi skal arbejde videre med,« Anders Kühnau.
Kerneårsagsanalysen af forløbet med overskridelser af de maksimale ventetider for kræftpatienter er for nyligt præsenteret for politikerne i Region Midtjylland
Regionsrådet i Region Midtjylland har for nylig fået kerneårsagsanalysen om overskridelse af maksimale ventetider præsenteret.
Det fremgår af en pressemeddelelse fra regionen 19. september.
Analysen er gennemført af Implement Consulting Group for Region Midtjylland som et led i den syvpunktsplan for en styrket kræftbehandling, som regionsrådet vedtog i foråret, efter at det stod klart, at patientrettigheder blev overtrådt på mave- og tarmkræftafdelingen på Aarhus Universitetshospital, AUH.
Hensigten med analysen var at identificere årsagerne til de lange overskridelser af ventetiderne, at lære af fejlene og at undgå lignende situationer fremadrettet.
Kerneårsagsanalysens anbefalinger handler især om intern organisering af samarbejde, økonomistyring og ledelse i Region Midtjylland.
»Analysen giver os et kvalificeret blik udefra på en række komplekse udfordringer og hensyn, vi skal arbejde videre med. Nogle har vi selv fået øje på og arbejder med allerede, som opgave- og rollefordeling mellem ledelseslag, som vi i maj tilføjede som et ekstra punkt i vores nu syv-otte-punktsplan. De øvrige anbefalinger tager vi hul på at arbejde med i de politiske udvalg i den kommende måned, når vi alle har haft lejlighed til at nærlæse analysen,« siger regionsrådsformand i Midtjylland Anders Kühnau (S).
Fælles pulje skal betale for behandling i udlandet
Analysen anbefaler blandt andet, at hospitaler hjælpes til at arbejde tættere sammen om at udnytte regionens samlede kapacitet mere effektivt.
»Analysen rummer mange gode anbefalinger, herunder nogle vi allerede har sat i værk, som at en fælles pulje – og ikke det enkelte hospital – betaler, når en patient kun kan få rettidig behandling på et hospital i udlandet. Det skal være tydeligt for alle, hvordan vi ønsker og forventer, at hospitalerne samarbejder,« siger regionens koncerndirektør Poul Michaelsen.
Hospitalsudvalget anbefaler regionsrådet at beslutte, at patienters ventetidsgaranterede behandlinger på udenlandske hospitaler betales af en fælles pulje fremover.
Kerneårsagsanalysen skal behandles politisk på udvalgsmøder i løbet af oktober.
Vejen videre ifølge Kerneårsagsanalysen
Implement Healthcare vurderer i kerneårsagsanalysen, at nedenstående er vigtigt at arbejde videre med for at komme problemerne til livs. For yderligere information henvises til selve analysen: 1. Koncern- og regionsfællesskab, forstået som ét integreret og fælles sygehussystem med samme mål, sikrer bedst mulig udnyttelse af de samlede ressourcer og kapacitet samt skaber et bedre grundlag for fleksible løsninger med færre forsinkelser i samarbejdet mv. Et centralt element i dette initiativ er at tydeliggøre ledernes ansvar for sammen at ‘lede i mellemrummene’ – både vertikalt og horisontalt. Det omfatter også en afklaring af, hvordan de sundhedsfaglige og økonomiske samarbejdspræmisser skal se ud for bedst at understøtte dette. Initiativet vil desuden være et vigtigt grundlag for hurtig implementering af nødvendige regionfælles løsninger. Initiativet har sammenhæng til syvpunktsplanens punkt 4: Forstærket ledelseskommunikation om håndtering af udfordringer af betydning for patientsikkerhed iværksættes samt punkt 5: Forbedret kommunikation til og dialog med regionsrådet samt punkt 7: En stærkere kvalitetskultur i Region Midtjylland: Nye tiltag om dialog, åbenhed, læring og forbedringer.
2. Tydelig og fælles forventningsafstemning mellem politisk niveau, koncerndirektion og koncernledelse om samspil, øget gensidig forståelse osv. som fremmende for et effektivt, tillidsfuldt og konstruktivt samspil i hele organisationen.
3. Udvikling og afklaring af samlet strategi for stabsfunktionernes roller og samspil med de kliniske afdelinger – med afsæt i en regionfælles strategi eller målsætning, og med implementering af justeret praksis og arbejdsdeling samt gensidige kompetence- og kapabilitetsforudsætninger samt gensidig forståelse, respekt og åbenhed for at skabe et tillidsfuldt samarbejde. Initiativet bør også omfatte økonomisk og sundhedsfaglig ‘omkostnings- og gevinstvurdering’ af funktioner og opgavefordelingen.
4. Etablering af transparens både horisontalt og vertikalt i organisationen og fælles billede af udviklingen af hhv. behov og leveranceevne (og herunder kapacitet) som grundlag for tidligere og mere proaktivitet i indsatser, samt prioriteringsdiskussioner på både politisk og øverste ledelsesmæssige niveau i regionen. Dette vil også være understøttende for mere koncernfællesskab og optimering af den samlede kapacitets- og ressourceudnyttelse. Det er selvsagt også et stærkt grundlag for nøgternt at kunne konstatere, når/hvis behovene og forventningerne mere generelt overstiger det, der kan leveres inden for de tilgængelige ressourcer og kapacitet. Initiativet har sammenhæng til syvpunktsplanens punkt 1: Kræftområdet: Håndtering af aktuelle udfordringer og forbedret ledelsesinformation og kan derfor med fordel koordineres hermed, ligesom initiativer vil understøtte arbejdet med punkt 2 i planen: Afdækning af områder med alvorlige kapacitetsudfordringer.
5. Afklaring og specificering af forventningerne til afdelingsledelsernes opgaver, ansvar og handlerum – samt etablering af de nødvendige understøttende kapabiliteter, udviklings- og støtteindsatser – fælles i regionen. Et særligt kritisk udviklingsområde er forudsætninger for at lede det kliniske arbejde i et felt, hvor den fortsatte subspecialisering stiller nye krav. Herunder ligger også en beslutning om placeringen og håndteringen af de svære, men nødvendige personalemæssige beslutninger, der må tages af hensyn til den samlede afdelings bæredygtighed og leveranceevne, men som eventuelt kan have konsekvenser for evnen til at fastholde højtspecialiserede funktioner på enten landsdels- eller landsniveau. Initiativet vil spille sammen med syvpunktsplanens senere tilkomne punkt 8: Opgave- og rollefordeling mellem ledelseslag.
6. Udvikling eller fastlæggelse samt bred implementering af fælles model for det kontinuerlige (patientnære) forbedringsarbejde, så der er bred tillid til, at optimering, udvikling og nytænkning, (og herunder ibrugtagning af teknologiske løsninger, der kan bidrage til at lukke gabet mellem behovet for og udbuddet af medarbejdere) generelt set og kontinuerligt er udnyttet og genbesøgt. Initiativet vil være en væsentlig løftestang for syvpunktsplanens punkt 7: En stærkere kvalitetskultur i Region Midtjylland: Nye tiltag om dialog, åbenhed, læring og forbedringer.
Kilde: Kerneårsagsanalyse – Læringspunkter fra forløbet vedr. overskridelser af maksimale ventetider
Del artiklen: