Politik
Tænketank: Små kommuner risikerer at blive tabere i sundhedsvæsenets digitaliserings-makeover
Udgivet:
Kommentarer (0)
En stor samlet it-infrastruktur for hele sundhedsvæsenet er kun en del af den nye organisering af arbejdet med digitalisering og data, som sundhedsstrukturkommissionen anbefaler, lyder det fra tænketanken Health Tech Hub Copenhagen. Tænketanken advarer mod at man med centralisering risikerer at tabe de mindre kommuner.
Sundhedsstrukturkommissionen fokuserer mest på infrastruktur, når den taler om digitalisering og data, og det kan hægte mindre kommuner af den digitale udvikling, der skal gavne patienterne. Sådan lyder bekymringen fra Jannik Zeuthen, chef for politik og partnerskaber i tænketanken Health Tech Hub Copenhagen.
Det er klogt, at sundhedsstrukturkommissionen har gjort organisering af digitalisering og data i sundhedsvæsenet til en tværgående anbefaling, som politikerne bør gøre noget ved uafhængigt af, hvilken model for sundhedsvæsenet de vælger for fremtiden.
For ellers risikerer fremtidens digitale sundhedsvæsen nemlig at sande til i politiske diskussioner om antallet af regioner og forvaltningsmodeller. Men der er noget, der mangler i kommissionens rapport.
Sådan lyder det fra Health Tech Hub Copenhagen, en nonprofit organisation og tænketank med fokus på digital sundhed, som er finansieret af Industriens Fond og offentlige og private partnere.
Health Tech Hub Copenhagen gennemførte sidste år en større kortlægning af barrierer og løsninger til at få skabt sammenhængende borger- og patientforløb med digital sundhed. Det blev til 13 anbefalinger i en rapport til sundhedsstrukturkommissionens arbejde, inden kommissionen afleverede sin egen endelige rapport til sundhedsminister Sophie Løhde (V) i begyndelsen af juni.
I den anbefaler sundhedsstrukturkommissionen blandt andet, at Danmark får en national forpligtende strategi for digitalisering og data, og at der etableres en fælles national enhed, som skal have ansvaret for fælles digitale løsninger rettet mod borgerne samt ansvaret for en fælles digital sundhedsstruktur på tværs af sundhedsvæsenet.
»Det betyder, at de går i gang med at løse den del af digitaliseringen, der er vigtig, nemlig en fælles strategi og planlægning for hele landet. Men når digitalisering og data håndteres særskilt og ikke som en del af modellerne for sundhedsvæsenet, medfører det dog også en risiko for, at der kommer til at mangle noget, der falder imellem to stole. For værdien af digitalisering og data skabes ude i kommuner og på hospitaler, hvor borgerne og sundhedspersonalet er,« siger Jannik Zeuthen, Head of Policy & Partnerships i Health Tech Hub Copenhagen.
Det store potentiale
Jannik Zeuthen peger på, at det svære ved digitalisering er at tage ting, der allerede eksisterer, og få det til at spille i nye kombinationer, så det rent faktisk forbedrer livet og livskvaliteten for en patient eller arbejdsgangene i dagligdagen for f.eks. social- og sundhedshjælpere.
Det med at vælge teknologier er virkelig en spidskompetence, og det har de store kommuner og hospitaler en bedre forudsætning for
Jannik Zeuthen, Head of Policy & Partnerships, Health Tech Hub Copenhagen
»Det er der, de store potentialer ligger, men den del er næsten ikke adresseret i rapporten,« mener Jannik Zeuthen, der understreger, at han endnu ikke har læst sundhedsstrukturkommissionens 420 sider lange rapport i bund. Ej heller bilagsrapporten på 761 sider.
»Men vi ved, at det ikke er en stor it-infrastruktur-organisation, der leverer sammenhængende patientforløb. Og det er jo det, det hele handler om,« siger Jannik Zeuthen.
Han forklarer, at hvis man f.eks. skal implementere noget så konkret som en sensorbaseret teknologi på en hospitalsstue, så handler det om meget andet end bare, hvem der leverer teknologien.
Det handler også om, at den sundhedsfaglige har en faglig tryghed til at kunne bruge teknologien. At patienten bliver trænet i det. Og at ledelsen faktisk bruger de data, der kommer fra sensorerne.
»Det er der, hvor teknologi bliver omsat til noget, som løser problemer i vores sundhedsvæsen. Det er ikke en stor it-infrastruktur-organisation, der leverer sammenhængende patientforløb,« påpeger Jannik Zeuthen.
Vigtig del mangler
Ifølge Jannik Zeuthen har kommunerne generelt lukket sig meget om sig selv. Og det samme har hospitalerne og almen praksis også.
»Det betyder, at hvis der laves gode løsninger indenfor digitalisering i Danmark, som faktisk går ind og har en effekt for borgerne, eller reducerer tidsspildet for sundhedspersonalet, så kommer de fleste af dem ikke forbi pilotstadiet. Når projektet slutter, så er det ikke nemt at få anerkendelse og penge til at implementere det, og så uddør det. Det er et stort problem,« siger Jannik Zeuthen.
Og hvis noget endelig lykkes med at komme i drift, så er det typisk i store ressourcestærke kommuner og hospitaler, hvor det heller ikke kommer videre ud til andre. For der er ikke incitamenter og strukturer, som sikrer, at teknologien spredes og hjælpes ud til de mindre kommuner, hospitaler og selvstændige læger, fysioterapeuter og andre.
»Hvis man har en kommune med ti rehabiliteringskonsulenter, som er specialiserede på særlige områder, så er det nemmere for dem, end hvis man går over i en anden kommune, der har en halv rehabiliteringskonsulent, som skal favne ti forskellige patientgrupper,« siger Jannik Zeuthen.
De mindre kommuner har ikke forudsætningerne for f.eks. at lave hjemmebehandling på samme måde som de store kommuner.
»Så hvem hjælper dem? Det er desværre ikke tilstrækkeligt adresseret i rapporten. Det er i hvert fald uklart, fordi fokus er på it-infrastrukturen, baglandet og den store struktur. Og det er også en vigtig og god anbefaling, men der mangler altså en anden meget vigtig del,« påpeger Jannik Zeuthen.
En spidskompetence
I Health Tech Hub Copenhagens egen kortlægning anbefalede en kreds af ledere og eksperter, at man giver større kommuner og hospitaler både ansvar og ressourcer til at hjælpe de mindre kommuner med teknologi. F.eks. i forpligtende teknologifællesskaber, hvor store og små kommuner og hospitaler hjælper hinanden med bl.a. valg af teknologi i implementeringsopgaven.
Der findes gyldne middelveje imellem centralisering og decentralisering
Jannik Zeuthen, Head of Policy & Partnerships, Health Tech Hub Copenhagen
»Det med at vælge teknologier er virkelig en spidskompetence, og det har de store kommuner og hospitaler en bedre forudsætning for, ligesom de har mere tid og kraft til at drive udviklingen og sørge for, at gevinsten kommer ud til alle borgere. Derfor bør de sidde for bordenden og have ansvar for at hjælpe mindre kommuner og hospitaler,« siger Jannik Zeuthen.
Health Tech Hub Copenhagen anbefaler også opførelsen af telemedicinske centre for at få en bedre kapacitetsudnyttelse af ressourcerne. Tanken er, at hvis en læge i Nordsjælland ikke har så mange patienter, kan vedkommende være tilknyttet et telemedicinsk center, hvor en patient i et yderområde uden nok læger kan få en hurtig konsultation hos den pågældende læge.
Og det er vigtigt stadig at blive ved med at udvikle digitaliseringen i den primære struktur, hvis løsninger som telemedicinske centre og teknologifællesskaber skal fungere.
»Derfor er implementering af borgernær teknologi og udvikling af it-systemer to forskellige ting,« mener Jannik Zeuthen, der gerne havde set nogle konkrete anbefalinger til, hvordan teknologier implementeres lokalt og skaleres ud til de hospitaler og kommuner, som ikke har forudsætningerne selv.
»Det står ikke superklart. Og så kan man godt frygte, at det ikke kommer til at ske, for nu havner rapporten jo på politikernes bord, som den står skrevet,« siger Jannik Zeuthen.
Koncernstruktur
Tænketanken anbefaler, at man ser på en fælles national digital enhed som en slags koncern, som har fælles retning, styring og koordinering i form af et moderselskab, men hvor udviklingen foregår i datterselskaber ude i landet.
Dermed får man fælles retning uden at skabe en kolos på lerfødder.
»Sundhedsstrukturkommissionens anbefaling lægger kraftigt op til centralisering, hvilket giver god mening for it-infrastruktur. Her håber vi dog, at de vil huske, at der findes gyldne middelveje imellem centralisering og decentralisering,« siger Jannik Zeuthen og pointerer, at man ikke får en hurtigere og mere effektiv it-infrastruktur af at lave én kæmpe it-organisation i Ringsted eller Hjørring.
»Sådan en organisering for it-infrastruktur hjælper ikke en lille kommune med at implementere løsninger i praksis. Så der kommer de mindre kommuner i klemme. Derfor er implementering af borgernær teknologi og udvikling af it-systemer to forskellige ting,« mener Jannik Zeuthen, der gerne havde set nogle konkrete anbefalinger til, hvordan teknologier implementeres lokalt og skaleres ud til de hospitaler og kommuner, som ikke har forudsætningerne selv.
»Det er vigtigt, at den politiske aftale om sundhedsstrukturkommissionens anbefalinger også sikrer, at vi finder de gyldne middelveje og sørger for at tænke digitalisering i sundhedsvæsenets samlede struktur, ikke kun isoleret. Ellers risikerer vi, at nogle hospitaler og kommuner bliver tabt.«
Del artiklen: