Kommunal Sundhed

Dagens Pharma

Praktisk Medicin

Kontakt

Annoncer

Ferieboligannoncer

Søg

Announcement for DM

Leder

Vi er klar til kvalitetsmåling version 2.0

Udgivet:
Kommentarer (0)

Hvis vi virkelig skal have et fantastisk sundhedsvæsen, er vi også nødt til at kunne måle på kvaliteten af opsporing og opfølgning, som i vidt omfang foregår i primærsektoren.


I dette magasin kårer Dagens Medicin for 14. gang landets bedste inden for 65 udvalgte kliniske områder, baseret på de regionale kliniske kvalitetsdatabasers (RKKP’s) årlige rapporter.

Meget er sket på de 14 år. Hvor det i 2007 næsten var kættersk at måle på behandlingskvalitet, er det nu et helt naturligt krav til et sundhedsvæsen, som alle ønsker skal være i topklasse. Til gengæld er der stadig meget at udrette for at gøre kvalitetsmålinger så relevante og retvisende som muligt.

De seneste år har der været stort fokus på at få data indsamlet og dirigeret de rigtige steder hen. Der er stadig mange af de kliniske databaser, der savner opdaterede data. Men det går dog så meget fremad, at det er tid til at hæve blikket og se, hvad der skal være næste skridt. Efter 15 år vil en kvalitetsmåling version 2.0 være på sin plads.

I dag giver de kliniske databaser kun et meget snævert indblik i kvaliteten i det danske sundhedsvæsen – de beskæftiger sig nemlig stort set kun med den del af behandlingen, der foregår på sygehuset. Samtidig ved vi meget lidt om alt det, der kommer før og efter. Så hvis vi virkelig skal have et fantastisk sundhedsvæsen, er vi også nødt til at kunne måle på kvaliteten af opsporing og opfølgning, som i vidt omfang foregår i primærsektoren.

Vi skal kunne holde styr på, hvordan vi sikrer, at første symptom på kræft, så hurtigt som muligt fører til henvisning. Og vi er også nødt til at kunne måle på, hvem der gør det bedst, når patienter modtager rehabilitering i kommunalt regi, uanset om det er hjælp til at komme videre med livet efter et kræftforløb eller kontinuerlig støtte til at holde styr på diabetes- eller hjerte-kar-sygdom. Kun på den måde kan man sikre, at alle lærer af de bedste, og at der hele tiden arbejdes på at højne niveauet.

Derfor er det nødvendigt at invitere de praktiserende læger og de kommunale sundhedsforvaltninger med på lige fod, når kvalitetsparametrene fastlægges, og at respektere, at verden ser anderledes ud, når man ikke kun har ansvar for en patient 5 dage under en indlæggelse, men også årets resterende 360 dage.

Sidst, men ikke mindst, efterlyser flere, at patienter og pårørendes vurderinger og oplevelser indgår i kvalitetsvurderingerne. Det er det eneste rigtige, for det er trods alt dem, det hele handler om. Dertil kommer, at systematisk fokus på patienternes oplevelser og tilfredshed oven i købet både fører til større følelse af meningsfuldhed og arbejdsglæde hos personalet, og til højere klinisk kvalitet. Læs blot vores interview med nogle af årets vindere, hvis du skulle være i tvivl.

Del artiklen:

Kommentarer


Log ind eller registrer dig for at kommentere
Bliv den første til at kommentere

Læs mere