Kommunal Sundhed

Dagens Pharma

Praktisk Medicin

Kontakt

Annoncer

Ferieboligannoncer

Søg

Announcement for DM

Karriere

I det sydvestjyske skal uddannelse være tværfaglig

Udgivet:
Kommentarer (0)

»Vi har ledt efter og fået en holdspiller med høje faglige kompetencer indenfor både uddannelse og ledelse. Samtidig har vi ønsket en kliniknær leder, for ellers bliver man mindre relevant for ens organisation,« siger Anna-Marie Bloch Münster.

Som en del af strategien har Esbjerg og Grindsted Sygehus oprettet et uddannelsescenter og ansat en uddannelseschef. Opgaven er at skabe uddannelse på tværs af fagligheder og specialer, så det afspejler den samarbejdende, kliniske hverdag. Det skal både løfte kvaliteten og arbejdsglæden, siger lægelig direktør.


Behandling, uddannelse, forskning.

Det er de tre ben, Esbjerg og Grindsted Sygehus skal stå på nu og i fremtiden. Det er en del af visionen for 2022-2025 ‘Fra akutsygehus til universitetshospital’, og første punkt på dagsordenen er ‘professionalisering af uddannelse’.

Det er ét af i alt 14 temaer, der sætter retningen på den udvikling, der startede med at få kandidatuddannelsen i medicin til Esbjerg. Det gik i opfyldelse med første hold i sommeren 2022, og nu har Esbjerg og Grindsted Sygehus taget hul på næste etape med etablering af et uddannelsescenter og ansættelsen af en uddannelseschef, der skal skabe sammenhæng på tværs af fagligheder og specialer.

Fra juni har overlæge Dea Kehler været tværgående uddannelseschef, og planen er, at hun skal dele sin tid mellem det strategiske udviklingsarbejde og det kliniske arbejde i FAM.

Netop den tværgående uddannelseschef er en helt ny konstellation, som de har store forventninger til i det sydvestjyske, forklarer Anna-Marie Bloch Münster, lægelig direktør på Esbjerg og Grindsted Sygehus.


Om Esbjerg og Grindsted Sygehus

3.000 medarbejdere, 3 hospitaler i Esbjerg, Grindsted og Brørup, 800 uddannelsessøgende i klinisk uddannelse/ praktik årligt.


»Vi vil gerne professionalisere vores uddannelse, ikke kun fag-fagligt, men også tværfagligt, så vi kan løfte vores kliniske kvalitet, så vi til enhver tid har et højt bundniveau. Vi har haft godt styr på uddannelse inden for de enkelte professioner, men på et mindre sygehus som vores kan vi se logikken i at samle de pædagogiske kræfter tværfagligt, så ‘vi træner, som vi kæmper’,« siger Anna-Marie Bloch Münster.

Sygehusets vision er at skabe tværfaglig uddannelse, der afspejler den hverdag i sundhedsvæsenet, som de studerende skal ud i. Uanset om man er under uddannelse til læge, sygeplejerske eller radiograf, skal man uddannes i et team med fokus på et trygt miljø, hvor man kan arbejde på at øge sine kompetencer.

»Vi har heldigvis rigtig mange ude på afdelingerne, der i hver deres søjle investerer tid, kræfter og ressourcer i uddannelse, men vi ved reelt ikke, hvor vi samlet set står, når vi taler om det tværfaglige. Det skal uddannelseschefen og uddannelsescentret være med til at danne overblik over, så vi samlet kan løfte kvaliteten,« siger Anna-Marie Bloch Münster.

En samlende kraft

Den nye uddannelseschef er organisatorisk placeret på afdelingsledelsesniveau med direkte reference til direktionen og skal fungere som bindeled mellem både de uddannelseskoordinerende læger, sygeplejersker og ergoterapeuter og andre faggrupper og mellem direktion og klinik.

Stillingen er delt ligeligt mellem uddannelse og klinisk arbejde, så den nye uddannelseschef, Dea Kehler, tilbringer halvdelen af tiden i uddannelsescentret og den anden halvdel i FAM som overlæge.

Som direktør håber man jo altid på at kunne spare ressourcer ved at arbejde smartere, men det er ikke besparelser, der har været udgangspunktet for vores uddannelsesstrategi, men mere trivsel og klinisk kvalitet

Anna-Marie Bloch Münster, lægelig direktør, Esbjerg og Grindsted Sygehus

»Vi har ledt efter og fået en holdspiller med høje faglige kompetencer indenfor både uddannelse og ledelse. Samtidig har vi ønsket en kliniknær leder, for ellers bliver man mindre relevant for ens organisation. Alle skal ud og være med i kerneopgaven, for det er den, vi er her for,« siger Anna-Marie Bloch Münster.

Den store opgave bliver at samle trådene fra al den uddannelse, der allerede foregår overalt på de tre sygehuse i Esbjerg, Grindsted og Brørup og finde ud af, hvordan det kan spille sammen.

»Hidtil har vi ikke haft fokus på tværfaglig uddannelse, men det ændrer sig nu. Vi vil gå ‘fra kliniknært uddannelsessted til højere læreanstalt’ og vores nye uddannelsescenter og et tværfagligt uddannelsesråd skal sikre, at vi får tænkt bredt på tværs af afdelinger og uddannelser,« siger Anna-Marie Bloch Münster.

Det nye uddannelsesteam skal blandt andet sikre et mere systematisk overblik over uddannelsesindsatser og pædagogiske virkemidler for alle professioner.

»Vi har en tro på, at det vil gøre en forskel, og det skal vi måle på blandt andet klinisk kvalitet, uddannelsesevalueringer, sygefravær, frafald blandt studerende, patienttilfredshedsundersøgelser og klagesager.«

Til gavn for både patienter og medarbejdere

Målet med at skabe uddannelse på tværs handler både om at løfte kvaliteten og om at sikre bedre og mere effektive processer.

»Vi skal have faggrupperne til at stille sig uddannelsesmæssigt til rådighed for hinanden og arbejde sammen om uddannelsespraksis, præcis som de gør det, når det kommer til den kliniknære kerneydelse, vi leverer til patienterne. Det mener vi både vil give en højere klinisk kvalitet og større trivsel blandt medarbejderne,« siger Anna-Marie Bloch Münster.

Esbjerg Sygehus blev i juli 2022 udpeget som videnssygehus for ‘compassion’, og det afspejler sig også i arbejdet med at samle uddannelse på et tværgående niveau.

Compassionated leadership med de fire grundelementer aktiv lytning, forståelse, empati og handling sikrer, at det ikke bliver et ‘one size fits all’-uddannelseskoncept, men snarere den uddannelsesmæssige pendant til personlig medicin.

»Vi skal lytte til de forskellige specialer og faggrupper og finde ud af, hvad der betyder noget for dem. Vi skal ikke bare have ét strømlinet koncept på Esbjerg og Grindsted Sygehus, men tage hensyn til den enkelte afdelings behov og udgangspunkt. De forskellige afdelinger skal have forskellige indsatser, ingen tvivl om det.«

Selvom en del af opgaven handler om at samle processer og effektivisere det uddannelsesmæssige arbejde, der allerede bliver lavet, så er det ikke en spareøvelse, fastslår direktøren.

»Som direktør håber man jo altid på at kunne spare ressourcer ved at arbejde smartere, men det er ikke besparelser, der har været udgangspunktet for vores uddannelsesstrategi, men mere trivsel og klinisk kvalitet. Skulle vi nå dertil, vil jeg gerne geninvestere de ressourcer i kerneopgaven gennem blandt andet videreuddannelse og efteruddannelse.«

Læs også: Uddannelseschefen for det hele

Del artiklen:

Kommentarer


Log ind eller registrer dig for at kommentere
Bliv den første til at kommentere

Læs mere