Karriere
Hospitalsledelsen på AUH udvides fra fire til seks direktører
Udgivet:
Kommentarer (0)
Når Aarhus Universitetshospital går fra fire til seks hospitalsdirektører, håber hospitalsdirektør Thomas Balle Kristensen, at det bidrager til at sikre et sammenhængende og fremtidssikret universitetshospital.
En større hospitalsledelse skal sikre nærværende og tilgængelig ledelse på Aarhus Universitetshospital, og samtidig forberede hospitalet på at styrke samarbejdet med primærsektoren.
De godt 10.000 medarbejdere på Aarhus Universitetshospitals (AUH) 50 afdelinger vil,hvis alt går efter planen, have flere direktører 1. april 2025. For hospitalsledelsen skal udvides fra de nuværende fire til seks direktører. Det vedtog regionsrådet i Region Midtjylland på sit møde onsdag.
Hospitalsdirektør Thomas Balle Kristensen håber, at ændringerne i hospitalsledelsen kan være med til at skabe en god udvikling på AUH i de kommende år. Ændringer, som både kan give ledelseskraft til AUHs opgaver indadtil, og også i forhold til primærsektoren og kommunerne.
»Den styrkede hospitalsledelse skal bidrage til at sikre et veldrevet, sammenhængende og fremtidssikret universitetshospital i højeste internationale klasse. AUHs status som Region Midtjyllands, og i nogle sammenhænge Vestdanmarks universitetshospital med mange, specialiserede og højtspecialiserede funktioner, skal vi fortsætte med at arbejde for,« siger Thomas Balle Kristensen.
Det bliver en stor og vigtig opgave for hele hospitalsledelsen at knytte AUH sammen med det primære sundhedsvæsen.
Thomas Balle Kristensen, hospitalsdirektør, Aarhus Universitetshospital
Hospitalsledelsen på Aarhus Universitetshospital består i dag af fire direktører: En hospitalsdirektør, en lægefaglig direktør og en sygeplejefaglig direktør. En fjerde stilling som sundhedsfaglig direktør er ubesat, hvorfor der skal ansættes tre nye hospitalsdirektører.
»Vi håber, at der blandt de mulige kandidater til de nye direktørstillinger vil være profiler med en baggrund, som kan bidrage til, at AUH fortsat kan have og udvikle en AUH-profil som universitetshospital på højeste internationale niveau,« siger Thomas Balle Kristensen.
Omsætte sundhedsreformen
Af indstillingen til regionsrådet om at udvide gruppen af AUH-direktører fremgår det, at AUH også skal rustes til forventede ændringer i opgaveporteføljen i forbindelse med sundhedsreformen, og det samlede team af direktører skal ‘bidrage til realiseringen af sundhedsvæsenets strukturreform, hvor bl.a. hospitaler og det primære sundhedsvæsen skal knyttes tættere sammen’.
AUH skal aktivt arbejde med ‘at opfylde og omsætte de besluttede politiske og administrative mål, krav og forventninger, som blandt andet kommer til udtryk i sundhedsreformen,’ fremgår det af indstillingen.
»Det bliver en stor og vigtig opgave for hele hospitalsledelsen at knytte AUH sammen med det primære sundhedsvæsen. Hvordan samarbejdet med de kommende sundhedsråd skal struktureres, er endnu for tidligt at sige, men overordnet er det hensigten, at vi også skal hjælpe patienter og borgere uden for hospitalet,« siger Thomas Balle Kristensen.
På jagt efter forskningsprofil
Alle medlemmer i hospitalsledelsen vil også fremover være kontaktdirektør for et antal kliniske afdelinger og serviceafdelinger og varetage personaleledelsesopgaven i forhold til afdelingsledelserne i de afdelinger, de er kontaktdirektør for.
»Med den større hospitalsledelse bliver vi flere i den strategiske ledelse, og forhåbentlig bedre rustet til arbejdet på tværs af sektorgrænser inden for regionen,« siger Thomas Balle Kristensen.
De i alt tre direktørstillinger ventes at blive slået op i slutningen af november. I indstillingen til regionsrådet fremgår det også, at der i ansættelsesprocessen vil ‘være opmærksomhed på profiler med forskningsmæssig baggrund i forhold til det fremtidige arbejde med fortsat at have og udvikle en forskningsprofil på højeste internationale niveau’.
De nye direktører for AUH skal først og fremmest:
Kunne lede som en del af et tværfagligt team af direktører, med fælles reference til direktionen
Have ledelseskompetencer på et højt niveau og stor indsigt i sundhedsvæsenet
Kunne sætte retning for transformationen af universitetshospitalet
Kunne bedrive ledelse på nye måder, der passer til fremtidens sundhedsvæsen og fremtidens organisationer – bl.a. stærke samarbejdsevner på alle niveauer
Gennemføre de forandringer og forbedringer i driften, der skal sikre et fortsat veldrevet hospital med et godt arbejdsmiljø.
Kilde: Region Midtjylland
Del artiklen: