Karriere
Canadisk forsker: Lederskab handler mere om personlighed end om position og administrative egenskaber
Udgivet:
Kommentarer (0)
Lederskab bliver afgjort på, hvordan du interagerer med andre, derfor bør lederuddannelser have langt større fokus på at træne menneskelige kvaliteter frem for praktiske kompetencer, mener den canadiske forsker Jacqueline Torti.
Lederskab handler ikke nødvendigvis om din position i hierarkiet, men om du har en række karaktertræk, der tilsammen kendetegner det gode lederskab. Det er kernen i character-based leadership, og det bør man allerede tænke på som medicinstuderende, siger canadisk forsker.
Talentfuld økonomistyrer og genial vagtplanlægger, det må da være blandt de egenskaber, man ønsker sig af en effektiv chef i sundhedsvæsenet! Nej, vel? Det er nogle helt andre menneskelige kvaliteter og særlige karaktertræk, der står øverst på ønskelisten, hvis man spørger sundhedsprofessionelle.
Det siger Jacqueline Torti, der er ph.d. og adjunkt ved Schulich School of Medicine & Dentistry, Western University i Ontario, Canada.
I en årrække har hun forsket i og arbejdet med character-based leadership (lederskab baseret på karaktertræk), der er en ledelsesfilosofi, der netop bygger på 11 karaktertræk med dømmekraft som det centrale: Dømmekraft, mod, drive, samarbejdsevner, integritet, selvbeherskelse, ansvarlighed, retfærdighed, ydmyghed, medmenneskelighed og vision.
Jacqueline Tortis forskning tager udgangspunkt i sundhedsprofessionelle, ligesom hun arbejder med character-based leadership på medicinuddannelsen.
»Data viser, at når man spørger sundhedsprofessionelle, hvad de synes, der er en god og effektiv leder, så taler de ikke om sundhedsfaglige kompetencer. De taler om at være venlig, ydmyg og have medfølelse. Men det er ikke kun indenfor sundhed, det er universelt,« siger Jacqueline Torti.
Modellen bag character-based leadership er udviklet af Mary Crossan, Gerard Seijts og Jeffrey Gandz fra Ivey Business School, der er en del af Western University.
Lidt forskelligt fra speciale til speciale
I modsætning til lederskab i kraft af position eller titel, så handler character-based leadership om den uformelle ledelse i form af den enkeltes talent for at lede og udvise lederskab, uafhængigt af den formelle position i hierarkiet. Den yngre læge kan altså lige så godt som den erfarne cheflæge udvise character-based leadership og på den måde gå forrest.
Vores uddannelser lever ikke op til intentionen om mere fokus på lederskab i den enkelte læge frem for den hierarkiske leder
Jacqueline Torti, ph.d. og adjunkt, Western University
Men selvom de 11 karaktertræk er gennemgående, kan det dog variere fra speciale til speciale, hvilke træk, der bliver værdsat mest hos en leder. Det har kvalitative data og observationer vist.
»Et eksempel kan være kirurger, der tillægger drive og mod en høj værdi, fordi deres speciale kræver, at de kan tænke hurtigt, træffe modige valg og have et højt drive. I modsætning til det, ser man, at noget som selvbeherskelse er meget vigtigt inden for geriatrien, fordi det er nødvendigt i samarbejdet. I almen praksis er det særligt samarbejde, der har stor betydning. Men uanset hvilket speciale du er indenfor, så er hvert karaktertræk relevant.«
Et andet syn på lederskab
Uden forudgående reference til character-based leadership viste et kvalitativt studie blandt sundhedsprofessionelle (Perspectives on physician leadership: The role of character-based leadership in medicine) fra 2022, at det var netop de 11 karaktertræk, der gik igen, når deltagerne blev bedt om at beskrive godt lederskab.
De 11 karaktertræk i character-based leadership
Dømmekraft. Træffer fornuftige beslutninger rettidigt baseret på relevant information og kritisk analyse af fakta. Sætter pris på den bredere kontekst, når der træffes beslutninger. Viser fleksibilitet, når de konfronteres med ny information eller situationer. Har en underforstået fornemmelse af den bedste måde at komme videre på. Kan se kernen i udfordrende problemstillinger. Kan ræsonnere effektivt i usikre eller tvetydige situationer.
Mod. Gør det rigtige, selvom det måske er upopulært, afskrækkende og/eller er med negativt resultat for dem selv. Udviser en utrættelig beslutsomhed, selvtillid og vedholdenhed i forhold til at konfrontere vanskelige situationer. Kommer sig hurtigt efter tilbageskridt.
Drive. Stræber efter perfektion, har et stærkt ønske om at lykkes, tackler problemer med forståelse for, at det kræver hurtig handling, angriber udfordringer energisk og passioneret.
Samarbejdsevner. Værdsætter og støtter udvikling og fastholdelse af positive relationer mellem mennesker. Opmuntrer til åben dialog og går ikke i forsvarsposition, når de bliver udfordret. Er i stand til at skabe forbindelser til andre på et grundlæggende niveau på en måde, der fremmer produktiv idédeling. Erkender, at hvad der sker for nogen, uanset hvor i organisationen, kan påvirke alle.
Integritet. Har en høj moralsk standard og opfører sig konsekvent i overensstemmelse med etiske standarder, selv i vanskelige situationer. Andre opfatter dem som nogen, der opfører sig på en måde, der er i overensstemmelse med deres personlige værdier og overbevisninger. Opfører sig i overensstemmelse med organisationens politikker og praksisser.
Selvbeherskelse. Opfører sig på en rolig, fattet måde. Bevarer evnen til at tænke klart og reagere fornuftigt i anspændte situationer. Fuldfører arbejde og løser problemer på en betænksom, omhyggelig måde. Modstår udskejelser og forbliver jordnær.
Ansvarlighed. Påtager sig gerne ansvar for beslutninger og handlinger. Er villig til at træde frem og tage ejerskab på udfordrende problemstillinger. Lever pålideligt op til forventningerne. Til at regne med i svære situationer.
Retfærdighed. Bestræber sig på at sikre, at individer behandles retfærdigt, og at konsekvenserne (positive eller negative) står mål med bidraget. Forbliver objektiv og holder personlig bias til et minimum, når der træffes beslutninger. Giver andre mulighed for at byde ind med deres mening om processer og procedurer. Giver rettidige, specifikke og ærlige forklaringer på beslutninger. Søger at rette op på forseelser i og uden for organisationen.
Ydmyghed. Lader præstationer tale for sig selv, anerkender begrænsninger, forstår vigtigheden af omhyggelig undersøgelse af ens egne meninger og ideer og griber muligheder for personlig udvikling. Anser ikke sig selv for at være mere vigtig eller speciel end andre, respekterer andre og forstår og værdsætter andres styrker og bidrag.
Medmenneskelighed. Demonstrerer ægte bekymring og omsorg for andre og kan værdsætte og identificere sig med andres værdier, følelser og overbevisninger. Har en evne til at tilgive og ikke bære nag. Forstår, at mennesker er fejlbarlige og giver individer mulighed for at lære af deres fejl.
Vision. Henter inspiration fra ekspertise eller værdsættelse af skønhed inden for områder som sport, musik, kunst og design. Ser mulighed, hvor andre ikke kan. Har et meget bredt syn på tingene både i forhold til at tage højde for langsigtede og omfattende faktorer. Udviser en følelse af formål med livet
»Vi spurgte dem bredt til, hvad der kendetegnede en god leder for dem, og der var ingen, der sagde, at det var én, der var god til budgetter eller en dygtig strategisk planlægger. Det handlede kun om, hvem de var som person, og hvilken indflydelse de havde på teamet. Det gjorde det tydeligt, at character-based leadership har en plads i sundhedsvæsenet,«
Jacqueline Torti siger, at meget lederuddannelse har alt for stort fokus på mere praktiske ledelseskompetencer som for eksempel evnen til at tænke og planlægge strategisk, men at der i virkeligheden er meget mere brug for at træne menneskelige kvaliteter. For det er, hvordan du interagerer med andre, der afgør, hvor effektiv du er som leder.
»Selvom vi anerkender nødvendigheden af effektivt lederskab med fokus på de menneskelige kvaliteter, så fokuserer vi stadig på praktiske egenskaber inden for de sundhedsprofessionelle områder. I stedet skulle vi hellere bruge energien på at udvikle det enkelte menneske til at udfylde den rolle, der er brug for rent menneskeligt,« siger Jacqueline Torti.
Mange tænker måske, at karaktertræk som mod, ydmyghed og retfærdighedssans er medfødte, men som mange andre færdigheder, er det noget, der kan trænes.
»Det passer ganske enkelt ikke, at enten er man modig, eller også er man ikke, det viser empirisk forskning. Mennesker har stort potentiale, og hver dag kan vi vælge at dyrke det potentiale og de egenskaber, vi gerne vil. Det kræver selvfølgelig, at vi tager os tid til at tænke over, hvem vi er, og hvad vi værdsætter og så arbejder på at udvikle os i den retning. Men lige nu er der desværre ikke rigtig plads til det i sundhedsvæsenet,« siger Jacqueline Torti.
Hvad de gør på Western University
De syv lægeroller, vi kender i Danmark, er adapteret fra The CanMEDS Framework, der er den canadiske standard på lægelig uddannelse. For omkring ti år siden skiftede de fokus fra administrator/organisator til lederskab, men alligevel er der lang vej igen, siger Jacqueline Torti.
Character-based leadership er med til at styrke evnen til at agere efter din moral og dine værdier
Jacqueline Torti, ph.d. og adjunkt, Western University
»Selvom vi har foretaget det skift, så er vi stadig langt fra målstregen. Vores uddannelser lever ikke op til intentionen om mere fokus på lederskab i den enkelte læge frem for den hierarkiske leder. Men alle, uanset om de er studerende, yngre læger, speciallæger eller cheflæger, bør have viden om character-based leadership, og det samme gælder alle andre sundhedsprofessionelle.«
På Western University har de i et pilotprogram indført character-based leadership tidligt i lægeuddannelsen med et kursus til kandidatstuderende. Formålet er at give de medicinstuderende viden om de forskellige karaktertræk og dermed mulighed for at reflektere over dem selv og for at bringe karaktertrækkene i spil i deres kliniske hverdag. Målet er, at pilotprogrammet skal udvides til at omfatte alle medicinstuderende.
»Mange karaktertræk som medfølelse, integritet og ansvarlighed er allerede underforstået vigtige i sundhedsvæsenet, men de kan måske føles som lidt luftige begreber. Med character-based leadership, der er underbygget af empirisk forskning og videnskabelig evidens, har vi et helt andet udgangspunkt for at tale mere eksplicit om det, der er vigtigt. De samtaler bør vi have både i sundhedsvæsnet og under uddannelsen af sundhedsprofessionelle. Og det har vi ikke nu.«
De unge i sundhedsvæsenet
Udover at tilbyde et sprog og et udgangspunkt for at tale om det vigtige i lederskab, så kan character-based leadership også være med til at øge den psykologiske tryghed, der især er vigtig for den yngre generation i sundhedsvæsenet.
»Ydmyghed, integritet og empati er med til at skabe tillid og opbygge en psykologisk tryghed, der både kan skabe bedre samarbejde og et bedre arbejdsmiljø. Ny forskning viser, at der er en sammenhæng mellem character-based leader og resiliens,« siger Jacqueline Torti.
Ligesom i Danmark, oplever Canada en stigende forekomst af stress, udbrændthed og moralsk stress blandt sundhedsprofessionelle. Selvom forskning på området stadig er i sin spæde begyndelse, er der resultater, der viser, at character-based leadership kan være en hjælp, siger den canadiske forsker.
»Når klinikere oplever, at de må gå på kompromis med deres moral og værdier, kan det have alvorlige konsekvenser. Character-based leadership er med til at styrke evnen til at agere efter din moral og dine værdier, og det kan være med til at give større resiliens og bedre evne til at agere i komplekse situationer.«
Læs mere om character-based leadership:
Perspectives on physician leadership: The role of character-based leadership in medicine
Recognising dispositional leadership among medical learners
Leadership Development in Postgraduate Medical Education: A Systematic Review of the Literature
Del artiklen: