It
Region Hovedstaden vil bruge kunstig intelligens til at besvare patienthenvendelser
Udgivet:
Kommentarer (0)
Antallet af skriftlige beskeder er steget støt, og alene i 2023 modtog sundhedspersonalet i Region Sjælland og Region Hovedstaden over 350.000 beskeder via sundhedsplatformen. (Arkivfoto).
Hvert år skriver flere og flere patienter til hospitalsafdelinger via Min Sundhedsplatform. Nu skal AI-teknologi hjælpe Region Hovedstaden med at besvare og sortere i de mange henvendelser.
Patienter kan skrive direkte til sundhedspersonalet på den afdeling, hvor de er tilknyttet via Min Sundhedsplatform.
Det har de kunnet siden 2019, og det er en mulighed, som mange patienter i Østdanmark må siges at have taget til sig.
År efter år er antallet af skriftlige beskeder steget støt, og alene i 2023 modtog sundhedspersonalet i Region Sjælland og Region Hovedstaden over 350.000 beskeder via sundhedsplatformen.
»Sammenligner vi med tidligere år, hvor det ikke var muligt for patienterne at skrive direkte til hospitalsafdelingen, så er det klart, at beskederne er nogle, som vi bruger flere ressourcer på at besvare,« siger Jakob Raunsø, overlæge ved hjertemedicinsk afdeling på Herlev-Gentofte Hospital.
AI som støtteværktøj
Derfor har Region Hovedstaden arbejdet på løsninger, der kan gøre den skriftlige korrespondance mere effektiv. Det har ført til implementeringen af en generativ AI-model, som hjælper de sundhedsprofessionelle på hospitalsafdelingerne med at besvare og sortere i de mange skriftlige patienthenvendelser.
Indtil videre skal AI primært tage sig af de mest simple besvarelser
Jakob Raunsø, overlæge, Herlev-Gentofte Hospital
Indtil videre testes AI-modellen på to hospitalsafdelinger i Region Hovedstaden, men planen er at udvide teknologien baseret på kunstig intelligens til resten af sektoren på sigt.
»AI-modellen udarbejder et svarudkast, som lægen, sygeplejersken eller lægesekretæren kan tage udgangspunkt i, når patientens skriftlige besked skal besvares. Det er selvfølgelig valgfrit, om den sundhedsprofessionelle vælger at gøre brug af udkastet eller foretrækker en tom kladde,« siger Shadi Chreiteh, der er enhedschef i teknologienheden i Region Hovedstadens Center for IT og Medicoteknologi.
Har indblik i patientjournalen
Det, der blandt andet gør AI-modellen til noget særligt, er, at den har adgang til patientens journal, forklarer Shadi Chreiteh.
»Sprogmodellen får to input til sit svarudkast. Dels analyserer den patientens besked for at forstå kontekst og intention, og så tager modellen højde for struktureret dataelementer fra patientjournalen. Det giver sprogmodellen adgang til dybere kontekstuelle informationer, som f.eks. laboratorieresultater, aftaler med sundhedsvæsenet og patientens medicinliste. På sigt rummer det et stort potentiale,« siger Shadi Chreiteh.
For at sikre at udefrakommende ikke får adgang til de mange data i patientjournalen, arbejder AI-modellen i et lukket system, hvor der er brugt mange kræfter på at sikre, at it-sikkerheden og juraen lever op til kravene.
»Nu starter vi med patientkontakt og personificering af beskederne. Men inden længe vil AI-teknologien forbedre dokumentationsprocesserne i sundhedsvæsenet. I de situationer, hvor der er gentagne arbejdsgange, vil AI øge effektiviteten markant og det vil forbedre kvaliteten i patientbehandlingen, fordi sundhedspersonalet vil have mere tid til at tage sig af patienterne,« vurderer Shadi Chreiteh.
30 sekunder pr. besked
Selvom AI-løsningen først nu er ved at blive testet i dansk kontekst, så er de første erfaringer allerede høstet andre steder i verden af virksomheden Epic, der står bag sundhedsplatformen.
Det er dig som kliniker, der skal tage beslutningen i sidste ende, og ansvaret er dit
Shadi Chreiteh, enhedschef, Region Hovedstaden
Det gælder blandt andet flere hospitaler i Holland og hos Mayo Clinic i USA.
Erfaringer fra Mayo Clinic viser blandt andet, at AI-modellen i gennemsnit sparer sundhedspersonalet 30 sekunder pr. besked og samtidig forbedres den samlede patientoplevelse.
»Epic er en af de største leverandører inden for patientjournaler, og de er gået all in på generativ AI. I øjeblikket bolter de AI ind i mange af de eksisterende arbejdsgange, og jeg er ikke i tvivl om, at AI-teknologien vil føre store forandringer af sundhedssektoren med sig,« siger Shadi Chreiteh.
Den yngste medicinstuderende
Men selvom teknologien bag AI de seneste år har taget store udviklingsmæssige spring, så befinder Region Hovedstadens nye generative AI-model sig stadig på et tidligt stadie, understreger Jakob Raunsø.
»Lige nu svarer det til, at vi lærer den yngste medicinstuderende op. Den yngste studerende har meget viden, men har modsat sine ældre kolleger svært ved at omsætte sin viden i praksis og træffe hurtige beslutninger af høj kvalitet på stedet,« siger Jakob Raunsø.
Derfor er AI-modellen indtil videre mest anvendelig til de mest simple spørgsmål fra patienterne, vurderer Jakob Raunsø.
»Indtil videre skal AI primært tage sig af de mest simple besvarelser såsom: Er det rigtigt, at jeg har en aftale om 3 uger? Er det en fysisk aftale? Når det bliver mere komplekst, er der fortsat klart brug for intervention fra en læge. Men jeg tror ikke, at vi skal mange år ind i fremtiden før, AI bliver en virkelig stor hjælp i vores arbejde. Næste skridt bliver at lære AI at tænke som en professionel, og min vurdering er, at modellen allerede om ét år vil levere svar af høj kvalitet,« siger Jakob Raunsø.
Uanset hvor god AI-modellen bliver, så vil der altid være en sundhedsprofessionel, som skal godkende svarene, understreger Shadi Chreiteh.
»Det er dig som kliniker, der skal tage beslutningen i sidste ende, og ansvaret er dit. Men du får hjælp til at træffe den rette beslutning,« siger Shadi Chreiteh.
Del artiklen: