Endokrinologi
Nyt studie undersøger effekt af osteoporoseindsats
Udgivet:
Kommentarer (0)
Litteraturstudie foretaget i et samarbejde mellem Statens Institut for Folkesundhed og Videnscenter for Knoglesundhed, Sjællands Universitetshospital, skal undersøge, om mennesker med osteoporose har gavn af patientuddannelse.
Når man bliver diagnosticeret med osteoporose, har man mange steder i Danmark muligheden for at lære om sygdommen igennem patientuddannelse. På osteoporoseskoler lærer de om kost, medicin, fysisk træning, og om hvordan man lever bedst muligt med sygdommen.
Den type patientuddannelse foregår i hele verden, men der er begrænset viden om effekten, og om patienterne rent faktisk får det bedre af at deltage. Et nyt litteraturgennemgangsstudie vil nu indsamle og undersøge international viden på området. Det sker i et samarbejde mellem Statens Institut for Folkesundhed og Videnscenter for Knoglesundhed, Sjællands Universitetshospital.
»Alene i Danmark er der 172.000 personer, der er diagnosticeret med osteoporose, og en del af disse deltager i patientuddannelse på kommunernes osteoporoseskoler. Derfor er det også vigtigt at vide, hvilken forskel patientuddannelse gør for patienterne, så man eventuelt bedre kan målrette og udbrede tilbuddene,« siger ph.d.-studerende Mette Rubæk i en pressemeddelelse.
Litteraturstudiet er første del af hendes ph.d. om patientuddannelser til personer med osteoporose og bygger på data fra 13 studier fra forskellige steder i verden, heriblandt Danmark. Studierne undersøger effekten af forskellige patientuddannelser, der minder om de danske osteoporoseskoler.
Studier, der undersøger effekten af patientuddannelser på patienternes fysiske funktionsniveau, rapporterer en effekt, og det er ifølge Mette Rubæk det vigtigste fund.
»Der er en tydelig sammenhæng mellem dét at deltage i patientuddannelse og så at få et bedre fysisk funktionsniveau. Patienter på uddannelserne bliver for eksempel mere mobile, får mere styrke i ryggen og bedre balance, ligesom de oplever færre fald,« siger Mette Rubæk.
Omvendt ses der ikke en tendens til, at patienterne for eksempel oplever færre smerter eller færre knoglebrud.
Næste skridt i Mette Rubæks ph.d.-studie bliver at evaluere de danske patientuddannelser på kommunernes osteoporoseskoler og bl.a. undersøge, hvordan de virker, og hvem de virker for. Projektet skal munde ud i anbefalinger til kommunerne.
Del artiklen: