Astma
Vinder: »Det er den tætte patientkontakt, der giver os succes«
Udgivet:
Kommentarer (0)
Regionshospitalet Horsens er for femte år i streg bedst i landet til at behandle astma-patienter. Overlæge Ayfer Topcu, som har ansvaret for lungesygdomme, forklarer, hvordan det kan lade sig gøre.
For femte år i træk kåres I som de bedste til at behandle astma. Hvad er det I kan?
»Vi er et hold af læger, sygeplejersker og sekretærer, som alle er topengagerede i at diagnosticere astma på den bedste måde. Vi behandler patienterne efter de internationalt anbefalede retningslinjer, og sørger for, at de overholder deres kontroller, så vi undgår forværring af deres sygdom. Den tætte kontakt til patienterne er meget vigtig for os. Vi gør meget ud af at undervise dem i deres sygdom, og de risikofaktorer der er, og give dem masser af information om sygdommens udvikling og deres inhalationsmedicin. Det er meget vigtigt for os at vide, hvor de er i forhold til deres sygdomsforløb, og hvordan de håndterer deres sygdomskontrol. Det spørger vi grundigt ind til, fordi det har stor betydning for patienternes forløb. Samtidig giver diskussionerne om de her ting en god relation til patienterne, og det er den tætte patientkontakt, der giver os succes, tror jeg.«
Se alle artikler fra Danmarks Bedste Hospitaler 2024
»Derudover gør vi meget ud af, at alle læger, der tilknyttes vores medicinske klinik, får en introduktion til de indikatorer, de skal holde øje med. Også selvom de kommer med et medicinsk speciale indenfor området. Det er vigtigt for os at introducere dem til, hvordan de skal følge de forskellige indikatorer, så vi sikrer en ensartet kvalitet. Det er meget vigtigt for os.«
Hvad betyder det for jer at vinde kategorien?
»Det betyder rigtigt meget. Man bliver aldrig træt af at vinde eller ligeglad med det. Vi er meget glade for, at vi kan opnå den succes gang på gang. Det giver ekstra energi til at arbejde videre for at gøre vores arbejde endnu bedre. Og vi håber rigtigt meget, at vi kan vinde igen næste år. At kunne holde fast i vores førsteplads er vigtigt. Hvis ikke vi kan det, betyder det jo, at vi begynder at slække på vores kvalitet, og det vil vi selvfølgelig ikke. Det holder os til ilden på en god måde, at vi vinder igen. Ingen har jo lyst til at overdrage sin førsteplads.«
Er der noget, I kan gøre bedre, selvom I vinder?
»I den seneste tid har vi haft særligt fokus på patienter med svær astma. Vi følger dem meget tæt, og vi diskuterer de sværeste astmapatienter i vores MDT-konference med lungemedicinsk afdeling på Aarhus Universitetshospital, og sender dem eventuelt videre til biologisk behandling der. Vi vil gerne blive endnu bedre til at tage hånd om de patienter, så de får den allerbedste behandling for netop deres tilfælde.«
Hvad betyder det for jer at arbejde med kvalitetsdata?
»Der er ingen tvivl om, at kvalitetsdata giver både os og afdelinger i hele landet et skub fremad. Data er en måde at se, hvad der er vigtigt for patienterne. For mig er kvalitetsdata en positiv udvikling, som gør os endnu mere opmærksomme i forhold til vores arbejde og på at gøre det så godt som muligt.«
Hvilke kvalitetsdata ville I ønske, I havde, som I ikke har?
»Vi opfylder alle de mål og kriterier, der er for behandling, men diagnosemæssigt er det ikke altid nemt at opnå 100 pct. inden for astma, da det ikke er alle patienter, der kan samarbejde til spirometri, hvor vi måler, hvor meget og hvor hurtigt patienten kan puste luften ud af lungerne. Impuls-oscillometri (IOS), hvor man i stedet kan anvende lydbølger til at estimere modstanden i lungerne, er en god mulighed for denne patientgruppe. Vi håber derfor, at IOS vil blive introduceret som en procedure relateret til diagnoseverifikation.«
Hvordan mærker I, at hospitalets øverste ledelse interesserer sig for kvalitetsarbejdet?
»Vi har regelmæssige møder både med sygehusledelsen og vores medicinske afdelingsledelse. Her gennemgår vi vores arbejde og de kvalitetsdata, vi henter. Vi snakker om, hvordan vi kan løfte data. Det er godt, for det er vigtigt i forhold til at udvikle os.«
Mærker I krisen i sundhedsvæsenet?
»Ja. Vi har haft et rigtigt svært år det seneste år, hvor vi har manglet et par speciallæger i vores gruppe. Heldigvis er det lykkedes os at rekruttere to lungelæger til afdelingen, og vi er enormt glade for, at der er kommet endnu mere faglighed. Men vi har haft rigtigt travlt det sidste års tid på grund af de manglende hænder, som jo også slår igennem på sygeplejerskeområdet. Heldigvis har vi en meget robust og trofast sygeplejerskegruppe i vores klinik, som det er lykkedes os at fastholde, men det kan godt mærkes, at der mangler hænder generelt.«
Hvis du sad i sundhedsstrukturkommissionen, hvad ville du så have særligt fokus på?
»Helt klart rekruttering af personale. Vi har brug for mere tid til opgaverne og patienterne, og det er kun flere hænder, der kan løse det. Når man mangler hænder, er der opgaver man ikke når, og det gør, at man føler sig utilstrækkelig. Det er ikke tilfredsstillende hverken for en selv eller patienterne, så det ville være rigtigt dejligt med særligt fokus på det.«
Del artiklen: