Kommunal Sundhed

Dagens Pharma

Praktisk Medicin

Kontakt

Annoncer

Ferieboligannoncer

Søg

Announcement for DM

Almen praksis

Akutlægen om samarbejde med almen praksis: »Vi er blinde for hinandens arbejde«

Udgivet:
Kommentarer (0)

Akutafdelingen på Nordsjællands Hospital, hvor Jesper Juul Larsen er cheflæge, beskæftiger 40-50 yngre læger og speciallæger.

Utidssvarende kommunikationskanaler betyder, at hospitalsverdenen og almen praksis arbejder asynkront. Der mangler overblik og koordinering omkring den enkelte patient, mener Jesper Juul Larsen, cheflæge på akutafdelingen, Nordsjællands Hospital.


1. Beskriv dit samarbejde med praktiserende læger. Hvor, hvem, hvordan?

»Samarbejdet er således, at almen praksis indlægger patienter i akutafdelingen, vi undersøger patienterne, og for de flestes vedkommende udskriver vi dem igen. Kommunikationen foregår én vej. Enten fra praktiserende læge i form af henvisning eller fra akutafdelingen til almen praksis i form af epikrise.«

»Vi har nogle usmidige kommunikationsveje, der stammer fra det forrige årtusinde. Vi har ikke indblik i hinandens journaler, og vi har ikke kontaktoplysninger, der kan bruges operationelt i det daglige. Vi kan skrive en meddelelse, men det er lige over niveauet for et fysisk brev. Det er et ret stift system, der betyder, at vi er blinde for hinandens arbejde, vi laver meget dobbeltarbejde, og på den måde spilder vi hinandens og patientens tid«.


Lægedage 2024:

Følg dækningen af årets Lægedage her.


2. Hvad skal der til for, at samarbejdet mellem dig og den praktiserende læge fungerer mere optimalt?

»Vi skulle have et tværgående og tidssvarende journalsystem, så vi kan se, hvad den praktiserende læge har undersøgt og vurderet. Og så vi kan se, hvad kommunen har skrevet om sine borgere, der er i hjemmeplejen. Det ville være hensigtsmæssigt. Hvis vi skal have mulighed for gensidig vidensdeling, må det kunne ske på en smidig og gnidningsfri måde«.

3. Hvad er det allervigtigste?

»Det allervigtigste for os er at kende patientens sygdomshistorik. Noget kan vi finde i vores egne journaler, hvis det for eksempel er en genindlæggelse. Noget kan vi se i henvisningen. Men det er svært at få et overblik, og det er ofte noget af et detektivarbejde – nærmest et arkæologisk projekt, og det kan vel ikke være meningen? «

4. Er der steder i samarbejdet, hvor der opleves barrierer?

»Den manglende tværgående journalisering og tilgængelighed betyder, at hospitalsverdenen og almen praksis arbejder asynkront – og til tider uden blik for hinanden. Der mangler overblik og koordinering omkring den enkelte patient, og der mangler fælles it-værktøjer og mulighed for umiddelbar kommunikation. Det er kilde til frustration og besvær, det giver anledning til spild af hinandens ressourcer, og det går ud over patienterne«.

5. Hvilke udfordringer er de største i forhold til overlevering af patientinformation?

Se ovenfor.


Akutafdelingen på Nordsjællands Hospital beskæftiger 40-50 yngre læger og speciallæger. De modtager hver dag mellem 140 og 170 patienter. Mange indlægges efter henvisning fra de omkring 220 praktiserende læger i området. Patientgruppen er meget bred, men der er en stor andel multisyge patienter. Lidt over 70 procent udskrives, inden der er gået 5 timer.


6. Hvornår er den praktiserende læge en god sparringspartner for dig?

»Det er virkelig svært at komme i dialog grundet utidssvarende kommunikationskanaler, men når det lykkes at få hul igennem, så viser det sig, at de to sektorer – hospitalet og almen praksis – gemmer på nyttig information, der er til gavn for patientens forløb. Pointen er, at der findes et ret stort potentiale af information, der kunne udnyttes, hvis vi havde et kommunikationssystem, der passede til det 21. århundrede frem for niveauet lige over pen og papir«.

7. Hvad er en god henvisning?

»En god henvisning indeholder de informationer om patientens aktuelle status, som den praktiserende læge mener er relevante samt præcise spørgsmål til, hvilket problem vi skal løse. Tilsvarende vil en god epikrise give svar på de spørgsmål, som henvisningen stiller.«

8. Hvilke gode råd har du til medicinstuderende i forhold til dette samarbejde?

»Det gode råd er at blive færdige som læge, for så venter der et virkelig interessant arbejde, som man kan være glad for. Vi slås godt nok med forældede systemer, men det er jura, struktur og fagforeningspolitik. Det lader vi andre om.«


Serie om samarbejde

I anledningen af årets Lægedage har vi spurgt fem af almen praksis’ tætte samarbejdspartnere, om hvordan de oplever samarbejdet. Hvor går det godt? Hvor kan det gøres bedre? Og hvilke udfordringer skal man løse sammen?

Læs også: Plejehjemslederen om samarbejde med læge: »Vi føler os privilegerede«

Del artiklen:

Kommentarer


Log ind eller registrer dig for at kommentere
Bliv den første til at kommentere

Læs mere