Almen praksis
Taskforce kommer med 16 anbefalinger til forbedringer af Akuttelefonen 1813
Udgivet:
Kommentarer (0)
Selvom der har været store problemer med bl.a. ventetider og arbejdsmiljø hos Akuttelefonen 1813, har hovedstaden ifølge regionsrådsformand Lars Gaardhøj (S) den helt rigtige model for at kunne yde akut hjælp til borgerne.
På tirsdagens møde i Region Hovedstadens forretningsudvalg var der bred politisk opbakning til den plan for Akuttelefonen 1813, som en taskforce med den lægefaglige koncerndirektør i spidsen netop er nedkommet med.
Hovedstaden har den rigtige model med Akuttelefonen 1813, men der er store udfordringer med robustheden og ventetiden.
Sådan lyder konklusionen fra regionsrådsformand Lars Gaardhøj (S) og flere medlemmer af regionens forretningsvalg, efter at regionens forretningsudvalg i går, tirsdag, diskuterede fremtiden for Akuttelefonen 1813.
På mødet skulle politikerne drøfte og tage stilling til den plan for, hvordan svartiderne kan nedbringes markant, og hvordan driften samtidig kan gøres mere robust, som en taskforce med lægefaglig koncerndirektør Dorthe Crüger i spidsen har arbejdet på siden januar.
I taskforcens afsluttende rapport indgår der 16 anbefalinger til forbedringer af Akuttelefonen 1813, og dem var der efter mødet generel opbakning til.
»Det står klart, at Region Hovedstaden har den rigtige model med Akuttelefonen 1813, men at der er store udfordringer med robusthed og ventetider, og vi har manglet at få bygget ovenpå den eksisterende løsning. Derfor er jeg glad for brobyggeraftalen med praktiserende læger, der tager opkald til 1813 i tiden umiddelbart efter egen læge lukker på hverdage mellem kl. 16 og 18. Nu vil regionen i dialog med PLO-Hovedstaden se på, om aftalen kan udvides til også at omfatte brobygningsperioder i weekender,« siger Lars Gaardhøj i en pressemeddelelse.
Han understreger, at der er brug for at fokusere på kerneopgaven med borgernes akutte behov og mindre på generel vejledning.
Flere specialister til at vurdere børn
I sin plan foreslår taskforcen bl.a., at der oprettes et specialistspor ift. håndtering af henvendelser angående børn. Data viser nemlig, at godt 23 pct. af alle opkald til 1813 i 2021 omhandlede børn op til ti år.
Da det er en patientgruppe, som kræver høj faglighed, da små børn ofte er syge, uden at det nødvendigvis er alvorligt, men hvor symptomerne indimellem dækker over alvorlig sygdom, som kræver hurtig behandling. Derfor skal der være et særligt fokus på at rekruttere og uddanne medarbejdere, der kan besvare opkald, der specifikt handler om børn.
»Det kan være med til at løfte det faglige niveau og i højere grad sikre, at det kun er de børn, som har brug for fysisk konsultation nu og her, der sendes til børnemodtagelserne. Mens de børn, som ikke har akut behov for at blive set af en læge, kan blive hjemme i deres seng med god omsorg fra forældrene – og måske se egen læge næste dag,« siger formand for sundhedsudvalget Christoffer Buster Reinhardt (K), der også noterer sig, at det er taskforcens vurdering, at der også kan ligge et rekrutteringspotentiale i oprettelse af et børnespor eller andre specialspor.
Karin Friis Bach (R), 2. næstformand i regionsrådet fremhæver, at taskforcen anbefaler en bredere analyse af den samlede akuthjælp i regionen.
»Vi har i Region Hovedstaden med Akuttelefonen 1813 et stærkt afsæt for at sikre høj kvalitet i hjælpen til borgere med akutte behov, som kan hjælpes det rigtige sted hen. Den samlede kvalitet af den hjælp, som borgeren modtager, afhænger dog af, at alle dele af systemet fungerer og spiller godt sammen. Her er det relevant at se nærmere på bl.a. det samspil, der er mellem Akuttelefonen 1813 og de akutmodtagelser eller behandlingsspor på hospitalerne, som borgerne visiteres til. Målet er, at borgerne og medarbejderne i endnu højere grad oplever en koordineret og sammenhængende akuthjælp,« siger Karin Friis Bach.
Taskforcens bud på fremtidens 1813
Overordnet ambition for fremtidens Akuttelefon 1813: Borgerne skal tilbydes hurtig hjælp på Akuttelefonen 1813 ifm. akut opstået eller forværret sygdom eller skade. Hjælpen skal være fagligt kvalificeret og sikre en høj patientsikkerhed. Udgangspunktet for, at Akuttelefonen 1813 kan tilbyde dette, er, at der er en stabil og effektiv drift af 1813, hvor medarbejderne trives og har lyst til at arbejde.
For at kunne indfri denne ambition anbefaler taskforcen, at der arbejdes på tre forskellige fokusområder:
Et robust 1813 med fokus på kerneopgaven
Høj faglig og brugeroplevet kvalitet
Effektiv drift af 1813
De har siddet i taskforcen: Dorthe Crüger, lægefaglig koncerndirektør, formand for taskforcen, Birgitte Rav Degenkolv, hospitalsdirektør på Amager og Hvidovre Hospital, Kristian Antonsen, hospitalsdirektør på Bispebjerg og Frederiksberg Hospital, Jonas Egebart, direktør i Region Hovedstadens Akutberedskab, Susy Buur Johnsen, akut dispatcher og tillidsrepræsentant i Akutberedskabets MED-udvalg, Kirstine Vestergård Nielsen. direktør i Center for HR og Uddannelse, Charlotte Hosbond, direktør i Center for sundhed.
Kilde: Region Hovedstaden
Del artiklen: