Almen praksis
Sydvestjysk Sygehus optimerer samarbejdet med praktiserende læger om at opspore alvorligt syge patienter
Udgivet:
Kommentarer (0)
»Formålet med samarbejdet mellem sygehus og praksis er at optimere og kvalitetsudvikle MAS- og MUP-forløb samt harmonisere et ensartet tilbud,« siger Stavros Chrysidis, overlæge, Afdeling for Gigt- og Bindevævssygdomme på Sydvestjysk Sygehus
På Sydvestjysk Sygehus i Esbjerg har man ansat en koordinerende sygeplejerske for at holde hånd i hanke med MAS- og MUP-patienter. Sygehuset har ligeledes etableret en hotline, som praktiserende læger kan ringe til.
Udredning af patienter, der bliver henvist for mistænkt alvorlig sygdom (MAS) eller metastaser uden kendt primær tumor (MUP), har fået et løft på Sydvestjysk Sygehus i Esbjerg.
Ved initiativet optimeres det gode samarbejde med de praktiserende læger
Stavros Chrysidis, overlæge, afdeling for Gigt- og Bindevævssygdomme, Sydvestjysk Sygehus
Den 1. november 2019 blev varetagelsen af patienter i de to pakkeforløb overdraget til Afdeling for Gigt- og Bindevævssygdomme for at samle dem på ét sted. Nu løfter Sydvestjysk Sygehus håndteringen af disse specielle patientgrupper et nøk mere ved ansættelse af en koordinerende sygeplejerske.
Hotline til Akut Ambulatoriet
Den koordinerende sygeplejerske skal foruden at holde styr på de forskellige patienter også stå for kontakten til de henvisende læger i almen praksis, så lægerne altid blot skal ringe ét sted hen for at kunne følge med i, hvad der sker med deres patienter, og hvordan det er gået med udredningen.
Det sker gennem en hotline til Akut Ambulatoriet.
»På Sydvestjysk Sygehus har vi forankret forløbene for disse patienter til Afdeling for Gigt- og Bindevævssygdomme, så vi kan udvikle på MAS- og MUP-forløbene og tilpasse dem til kommende krav fra Sundhedsstyrelsen samt krav for ensartede diagnostiske forløb i Region Syddanmark. Den koordinerende sygeplejerske sørger for at koordinere og planlægge sammenhængende, hurtige og smidige forløb for patienter i diagnostisk pakkeforløb, herunder have et samlet overblik, samt understøtte fremdrift i forløbet,« fortæller overlæge Stavros Chrysidis fra Afdeling for Gigt- og Bindevævssygdomme på Sydvestjysk Sygehus.
Simpelt tiltag med stor effekt
Stavros Chrysidis slår dog også fast, at de på sygehuset på ingen måde har opfundet den dybe tallerken. Reelt har man lavet nogle simple tiltag for at sikre, at borgere har ensartet adgang til udredning, og at praktiserende læger let kan følge op på deres henviste patienter.
Vi kan som praktiserende læger måske tro, at vores patienter er blevet udredt, men finder så ud af, at tråden er tabt på et eller andet tidspunkt i forløbet
Jytte Seerup Møller, praktiserende læge og koordinator
Svendborg Sygehus har lavet et lignende tiltag med stor succes.
»Det er et samarbejde på tværs af sygehusene i regionen og med læger i almen praksis. Formålet er at optimere og kvalitetsudvikle disse patientforløb samt harmonisere et ensartet tilbud, der ikke adskiller sig mellem sygehusene. Ved initiativet optimeres det gode samarbejde med de praktiserende læger. Ydermere planlægges en database for patienter i MAS- og MUP-forløbene, både for kvalitetssikring, men også for eventuelle forskningsprojekter i fremtiden,« siger Stavros Chrysidis.
Informationer om udredning af egne patienter
Også i almen praksis er man glad for de nye tiltag. Det fortæller Jytte Seerup Møller, der er praktiserende læge ved Lægerne i Oksbøl og koordinator for det generelle samarbejde mellem praksis og Sydvestjysk Sygehus.
Jytte Seerup Møller fortæller, at den koordinerende sygeplejerske som tovholder på patienterne i MAS- og MUP-forløbene sikrer, at patienternes udredning optimeres.
Som tingene er i dag, kan de praktiserende læger nogle gange opleve, at de henviser deres patienter til udredning på sygehusene, men at i takt med at patienterne bliver flyttet rundt mellem de forskellige afdelinger, går det hen i glemsel, hvorfor de egentlig blev henvist.
»Vi kan som praktiserende læger måske tro, at vores patienter er blevet udredt, men finder så ud af, at tråden er tabt på et eller andet tidspunkt i forløbet. Den koordinerende sygeplejerske kan være med til at holde fast i, hvorfor patienterne kom på sygehuset, og hvad de udredende undersøgelser har fundet ud af på et hvilket som helst givent tidspunkt,« siger Jytte Seerup Møller.
Skal udbredes til hele regionen
Jytte Seerup Møller er også glad for, at der nu er ansat en koordinerende sygeplejerske, som hun altid kan ringe til, når hun vil følge op på hendes patienter.
Det gælder både under selve udredningen men også efter, hvis den praktiserende læge f.eks. undrer sig over noget i testresultaterne eller i konklusionen på udredningen.
»Det vigtige er, at jeg blot skal kontakte én person,« siger Jytte Seerup Møller.
Jytte Seerup Møller har store forventninger til det optimerede samarbejde.
»Det skal meddeles ud til alle praktiserende læger, at der er oprettet patientforløbskoordinator, og hvad det kan bruges til. Det er i Region Syd besluttet, at der skal tilknyttes patientforløbskoordinatorer på de afdelinger i Region Syd, der står for MAS- og MUP-udredningen,« siger Jytte Seerup Møller.
Del artiklen: