Kommunal Sundhed

Dagens Pharma

Praktisk Medicin

Kontakt

Annoncer

Ferieboligannoncer

Søg

Almen praksis

Styrelsen for Patientklager blåstempler ‘Vælg Klogt’: Læger kan med ro i maven bruge anbefalingerne

Udgivet:
Kommentarer (0)

»Grunden til, at vi anser anbefalingerne som tungtvejende, er den måde, som de er lavet på. Læger og patienter sidder sammen og udarbejder dem på baggrund af faglig evidens. Det er afgørende,« siger Lizzi Krarup Jakobsen, direktør for Styrelsen for Patientklager.

De 15 anbefalinger, der indtil videre er kommet fra Vælg Klogt, er så fagligt velfunderede, at læger trygt kan følge dem uden at frygte for at få en patientklage på halsen. Det siger styrelsesdirektør Lizzi Krarup Jakobsen.


Initiativet ‘Vælg Klogt’ har indtil videre lavet 15 anbefalinger til behandlinger, undersøgelser og procedurer, som man skal undgå, enten fordi det er unødvendigt eller ikke er til gavn for patienterne.

Anbefalingerne har ført til bekymring hos nogle læger, for risikerer man mon en klage fra patienter, hvis man følger anbefalingerne om at undlade visse procedurer eller behandlinger?

I et interview med ‘Vælg Klogt’ maner Lizzi Krarup Jakobsen, direktør i Styrelsen for Patientklager, dog til ro: Som læge kan man trygt følge anbefalingerne uden at risikere en patientklage:

»Lægerne har fagligheden til at vurdere situationen, og hvorvidt patientens omstændigheder lever op til, at man kan undgå visse procedurer. Derfor kan de også trygt følge anbefalingerne, som er fagligt funderede,« siger hun i interviewet.

Kliniske retningslinjer

De ‘fagligt funderede’ anbefalinger er bygget op om et ligeværdigt samarbejde mellem læger og patienter, som sammen peger på, hvad der kan og bør gøres mindre af i sundhedsvæsenet. Og det er netop styrken ved anbefalingerne, mener Lizzi Krarup Jakobsen:

»Grunden til, at vi anser anbefalingerne som tungtvejende, er den måde, som de er lavet på. Læger og patienter sidder sammen og udarbejder dem på baggrund af faglig evidens. Det er afgørende,« siger hun.

Hvis der skulle komme en patientklage vedrørende en anbefaling fra ‘Vælg Klogt’ understreger Lizzi Krarup Jakobsen, at det stadig er vigtigt at fortsætte med at journalisere:

»Når vi får en klage, så er journalerne vigtigt materiale, som vi bruger til at vurdere, om patienten har fået en behandling, der lever op til den anerkendte faglige norm. Men man skal ikke journalisere anderledes, når man har med en ‘Vælg Klogt’-anbefaling at gøre,« siger hun.

Ledelsen har stadig ansvar for lokale anbefalinger

På hospitaler eller afdelinger kan der stadig findes lokale anbefalinger om at undgå visse behandlinger eller procedurer. De lokale anbefalinger kan ikke sammenlignes med de nationale anbefalinger udgivet af ‘Vælg Klogt’.

Det skyldes, at de lokale anbefalinger ikke nødvendigvis har den samme faglige opbakning fra eksperter og patienter. De lokale anbefalinger hører derfor under den lokale ledelses ansvar for, hvilke behandlinger og undersøgelser som bliver valgt fra, fortæller Lizzi Krarup Jakobsen.

På det generelle plan understreger direktøren, at langt de fleste patientklager ender med, at der ikke udtales kritik af den enkelte sundhedsperson.

Sidste år afsluttede Styrelsen for Patientklager 3.642 disciplinærsager, hvor klagen var rettet mod enkelte sundhedspersoner. I omkring 80 pct. af sagerne blev det vurderet, at der ikke skulle udtales kritik af sundhedspersonen, og cirka hver sjette sag blev afvist.

Del artiklen:

Kommentarer


Log ind eller registrer dig for at kommentere
Bliv den første til at kommentere

Læs mere