Kommunal Sundhed

Dagens Pharma

Praktisk Medicin

Kontakt

Annoncer

Ferieboligannoncer

Søg

Almen praksis

Praktiserende læger: Her halter samarbejdet med Region Hovedstaden

Udgivet:
Kommentarer (0)

Afviste henvisninger, opbygning af epikriser og restriktiv adgang til billeddiagnostik er blandt de mest hyppige årsager til utilfredshed blandt praktiserende læger i samarbejdet med Region Hovedstadens hospitaler. Ny, stor kortlægning af området har fire hovedanbefalinger klar. 


»Det er efterhånden som at vinde i lotto, hvis en henvisning ikke bliver returneret. Der er sket en markant forringelse på dette felt.«

»Ville ønske at der ved afvisning af henvisning ville være tlf. nummer, så der var mulighed for at spørge ind til afvisningen.«

Gennem de seneste år har Praktiserende Lægers Organisation ofte italesat afviste henvisninger, som en af de helt store knaster i samarbejdet med sygehussektoren.

Men trods en lang række debatindlæg og artikler om emnet, så synes problemstillingen fortsat at eksistere i bedste velgående. I hvert fald hvis man skal tro mange af de kommentarer, som 463 praktiserende læger har bidraget med i en ny og omfattende kortlægning i Region Hovedstaden.

Afviste henvisninger fylder hos mange

Her har rådgivningsvirksomheden Ramböll på vegne af Region Hovedstaden undersøgt, hvordan praktiserende læger oplever samarbejdet med det primærhospital, som de er tilknyttet i regionen.

Hele 98 sider af undersøgelsens bilag består af kommentarer fra praktiserende læger, som dem i begyndelsen af denne artikel, hvor afviste henvisninger nævnes i flæng som et væsentligt kritikpunkt i samarbejdet.

Særligt henvisningsmulighederne til psykiatrien er grobund for stor irritation, hvilket også afspejler sig i selve undersøgelsen, hvor blot hver tredje praktiserende læge er enig eller delvis enig i, at hospitalet håndterer deres henvisninger på området tilfredsstillende.

Inden for somatikken er hver tredje læge uenig eller delvis uenig i, at deres henvisninger håndteres på en tilfredsstillende måde.

Epikriser og billeddiagnostik

En del praktiserende læger peger også på, at informationerne i hospitalernes epikriser til egen læge ved udskrivning ofte er uoverskuelige og fyldt med autogenereret tekst, der ikke er målrettet almen praksis.

Flere læger efterlyser også bedre muligheder inden for billeddiagnostikken, hvor særligt lukningen af de populære drop-in røntgen-ordninger på flere af regionens hospitaler under COVID-19 begrædes af mange læger.

På baggrund af lægernes besvarelser har Ramböll, der står bag undersøgelsen, udarbejdet fire hovedanbefalinger, som på kort sigt kan styrke hospitalernes understøttelse af almen praksis.

FAKTA: Rapportens fire hovedanbefalinger

1. Opbygning af epikriser

Det anbefales at foretage en systematisk gennemgang af ’standardepikrisen’ i Sundhedsplatformen med henblik på at omstrukturere opsætningen, så de vigtigste informationer præsenteres øverst. I den forbindelse er det anbefalingen at undersøge muligheden for at minimere mængden af autogenereret tekst, så epikrisen kun indeholder det mest væsentlige.

2. Handlingsanvisende afviste henvisninger

Det anbefales at arbejde på at etablere en praksis, hvor alle afviste henvisninger er handlingsrettede, således at årsagen til afvisningen tydeligt fremgår, samt hvad de praktiserende læger kan gøre for, at henvisningen bliver accepteret, eller hvilken mulighed de praktiserende læger har for at hjælpe patienten i andet regi.

3. Mulighed for øget kommunikation

Det anbefales at styrke muligheden for kommunikation – fysisk, telefonisk og virtuel – mellem almen praksis og specialister på hospitalet for at styrke kendskabet til hinanden og derigennem forbedre samarbejdet. Det gælder bredt, men kan eksempelvis være i regi af klyngearbejdet med specialistbesøg eller i forbindelse med afviste henvisninger for derved at sikre, at de praktiserende læger har kontaktoplysninger til afdelingens hotline eller ansvarshavende for afvisningen, så praktiserende læger let kan kontakte hospitalet ved tvivlstilfælde.

4. Struktur på sundhed.dk

Det anbefales at optimere strukturen på sundhed.dk ved at simplificere, erstatte og omorganisere oplysninger på sundhed.dk, således de er i overensstemmelse med de praktiserende lægers daglige behov. Samtidig er det anbefalingen at optimere søgefunktionen for derved at øge almen praksis’ tilgængelighed til hospitalets tilbud om specialistrådgivning.

Kilde: Rambøll, Undersøgelse af almen praksis’ oplevelser af samarbejdet med hospitalerne i Region Hovedstaden


Læs også: 463 praktiserende læger har givet deres mening til kende om Region Hs hospitaler: Det er barsk læsning for Nordsjællands Hospital

Del artiklen:

Kommentarer


Log ind eller registrer dig for at kommentere
Bliv den første til at kommentere

Læs mere