Kommunal Sundhed

Dagens Pharma

Praktisk Medicin

Kontakt

Annoncer

Ferieboligannoncer

Søg

Announcement for DM

Almen praksis

Opsagt aftale om telefonkonsultationer bomber almen praksis tilbage til stenalderen

Udgivet:
Kommentarer (0)

Det seneste år er hver femte konsultation hos Lægefællesskabet i Grenå foregået over telefonen. Danske Regioner har nu valgt at opsige aftalen om lange telefonkonsultationer. Det er både spild af ressourcer og efterlader, endnu engang, ældre og sårbare patienter som taberne, skriver praktiserende læge Jannik Falhof.


Rigtig mange læger har lovprist muligheden for, hurtigt og nemt via et telefonopkald, at kunne afklare en klinisk situation, en kontrol eller en opsamling på en udredning. Endelig fik vi på grund af en pandemi fornuften i tale, og der blev etableret et system, som var win-win for sundhedsvæsen og patienter. Det vælger man så at stoppe nu.

I min praksis har cirka 20 pct. af konsultationerne det seneste år været telefonkonsultationer – og vi kan stå inde for, at fagligheden er på plads

Opsigelsen af aftalen om telefonkonsultationer bomber patienter og praktiserende læger tilbage til dengang, hvor man kun kunne gennemføre en konsultation ved, at patienten mødte fysisk op hos lægen. Det svarer lidt til, at man efter at have kørt Tesla i et års tid, skal til at køre i en gammel 2CV igen.

Vi kan stå inde for fagligheden

At man traditionelt har krævet, at patienten skal tage fri fra arbejde, fragte sig til lægeklinikken – eventuelt med familien eller Flextrafiks hjælp – og sidde og vente i et overfyldt venteværelse, for at lægen har lov til at tage et konsultationshonorar, er en gåde. Det er spild af patientens (og evt. de pårørendes) tid. Det er også et spild af sundhedsvæsenets ressourcer, idet erfaringen klart er, at man hurtigt og effektivt skærer ind til benet ved en telefonkonsultation.

Jeg har som mange andre læger brugt telefonkonsultation rigtig meget. I min praksis har cirka 20 pct. af konsultationerne det seneste år været telefonkonsultationer, og vi kan stå inde for, at fagligheden er på plads. Vi er blevet bedre og bedre til at vurdere, hvornår en telefonkonsultation er indiceret. Naturligvis skal der dog laves noget forskning på området, så vi kan blive endnu bedre.

Gamle og sårbare patienter taber

Tilbage består særaftalen om videokonsultationer. Måske kan det på sigt bruges mere, men lige nu bruger hverken læger eller patienter løsningen særlig meget. Videokonsultationer er meget mindre brugervenligt, kræver meget mere organisering, teknikken kan drille, og i få tilfælde opnås mere information og viden end over den gode gamle telefon.

Jeg har endnu ikke hørt et eneste godt argument for, at fjerne telefonkonsultationen. Hvis man frygter, at ordningen misbruges, kan man da bare lægge nogle kontrolforanstaltninger ind, som imødegår misbrug

De yngre og de mere ressourcestærke patienter kommer nok hurtigt til at omfavne videokonsultationen. Det er fint. Men de gamle og sårbare – som vi har en del af i visse områder af landet – bliver endnu engang taberne. Og klinikkerne i de områder bliver igen taberne.

For hvis patienterne ikke kan finde ud af at komme på MinLæge-appen, som giver adgang til videokonsultationen, bliver de nødt til at møde fysisk op for at få svar på deres årskontrol eller få samlet op på deres udredning. I hvert fald hvis klinikken skal have det honoreret. Vi får godt nok store problemer med at forklare gangbesværede fru Jensen, hvorfor hun nu igen skal møde op for at få svar på sin årskontrol, når hun nu fik den over telefonen sidst.

Jeg har endnu ikke hørt et eneste godt argument for at fjerne telefonkonsultationen. Hvis beslutningen skyldes en frygt for, at ordningen misbruges, bør der i stedet lægges kontrolforanstaltninger ind, som imødegår misbrug.

At fjerne en god, rationel og fundamental fornuftig ordning, som er afledt af pandemien, er ikke bare dumt og irrationelt, men også demoraliserende.

Læs også:

Lange telefonkonsultationer i almen praksis kan være fortid om få uger

Refleksioner i lyset af corona: Telefonkonsultationen længe leve

Nye tal fra almen praksis: Telefonkonsultationer ligner krisens vinder

Del artiklen:

Kommentarer


Log ind eller registrer dig for at kommentere
Bliv den første til at kommentere

Læs mere