Kommunal Sundhed

Dagens Pharma

Praktisk Medicin

Kontakt

Annoncer

Ferieboligannoncer

Søg

Almen praksis

Ny aftale: Praktiserende læger skal hjælpe 1813 med ventetiden

Udgivet:
Kommentarer (0)

Lange ventetider til akuttelefonen baner nu vej for en ny politisk aftale i Region Hovedstaden, der giver praktiserende læger comeback i vagttid med muligheden for at tage telefonerne i 1813.


Fra på mandag vil borgere også kunne få en praktiserende læge i røret, når de ringer til akuttelefonen 1813.

Praktiserende Lægers Organisation og Region Hovedstaden har netop indgået en ny aftale, der giver praktiserende læger med ydernummer i Region Hovedstaden mulighed for at assistere ved akuttjenestens telefoner i spidsbelastningen mellem kl. 16-18 på hverdage.

Det skriver Region Hovedstaden i en udsendt pressemeddelelse.

Ventetiden skal nedbringes

Regionsrådsformand Lars Gaardhøj (S) lægger ikke skjul på, at aftalens klare formål er at nedbringe de lange ventetider til Akuttelefonen.

»Vi skal have nedbragt ventetiderne til Akuttelefonen, og vi har særligt en udfordring lige efter kl. 16, hvor lægerne lukker, og rigtig mange borgere ringer til Akuttelefonen på samme tid. Aftalen her skal bl.a. bygge bro mellem dagtid i almen praksis og vagttid hos 1813,« siger regionsrådsformand Lars Gaardhøj (S).

Og skal den mission lykkes, er der ifølge Jonas Egebart, direktør i Akutberedskabet, brug for at trække på alle kræfter.

»Hvis vi skal lykkes med at gøre det nemmere og hurtigere for borgerne at komme igennem til Akuttelefonen, så er vi nødt til at trække på alle kræfter. Jeg glæder mig til samarbejdet med de praktiserende læger, som helt sikkert kan gøre en forskel i de spidsbelastninger, som borgerne oplever. Samtidig er det en god brobygning fra borgernes læge i hverdagene over til den akutte vagt,« siger Jonas Egebart.

Nye modeller skal afprøves

Projektet har også til formål at afprøve modeller for, hvordan praktiserende læger kan indgå i et samarbejde med 1813 fremadrettet.

Og hos Praktiserende Lægers Organisation (PLO), der blev skrevet ud af vagtarbejdet for otte år siden med indførelsen af 1813, glæder man sig til at lette adgangen til sundhedsvæsenet for borgerne i vagttid.

»Fra PLO-Hovedstadens side ser vi frem til at bidrage til, at borgerne kan komme hurtigere igennem og få hjælp på Akuttelefonen. Hovedformålet med aftalen er at nedbringe ventetiderne og at bygge bro mellem de alment praktiserende læger og akutberedskabet,« siger Peder Reistad, formand for PLO-Hovedstaden og fortsætter:

»De alment praktiserende læger er specialister i at vurdere og visitere borgere med akutte sygdomssymptomer. Derfor giver det god mening, at vi nu har indgået den her aftale, hvor vi kan være med til at hjælpe med at tage telefonen også efter kl. 16. Vores forventning er, at det kan være med til at gøre en mærkbar forskel for de mange borgere, der har behov for at kontakte 1813,« siger Peder Reistad.

Hvis lægerne ønsker det, kan de fra deres egen lægeklinik eller hjemmefra tage telefoner for Akuttelefonen i tidsrummet på hverdage mellem kl. 16 og 18.


PLO og Region Hovedstadens nye samarbejde om 1813

  • De alment praktiserende læger indgår som første led i visitationen, men flere modeller kan afprøves i perioden.

  • De praktiserende læger fungerer på egen autorisation. De praktiserende læger varetager selvstændig visitation af patienter. Det er et krav, at lægen holder sig opdateret om gældende kliniske retningslinjer, faglige vejledninger og regionens gældende visitationsretningslinjer.

  • De praktiserende læger skal anvende 1813’s tekniske system, så patienter registreres ensartet. Lægerne skal deltage i Akutberedskabets kvalitetsarbejde.

  • Praktiserende læger, der varetager konsulentydelser, skal indgå en databehandleraftale.

Kilde: Region Hovedstaden

Del artiklen:

Kommentarer


Log ind eller registrer dig for at kommentere
Bliv den første til at kommentere

Læs mere