Almen praksis
Læge i ny Flex Almen Praksis: »Jeg har aldrig lavet noget lægearbejde, der har været lige så meningsfyldt«
Udgivet:
Kommentarer (0)
Konsultationssygeplejerske Søren Andersen, der med sine egne ord har ‘en god blækspruttefunktion’, måler blodsukkeret på dagens sidste patient for at tjekke, om han har diabetes.
Der har været patienter forbi hver dag, siden at Flex Almen Praksis på Bispebjerg Hospital åbnede 2. januar. Det er et initiativ til misbrugere, hjemløse og andre, som enten ikke har kontakt til deres egen læge eller ikke har en læge. Dagens Medicin besøgte klinikken en regnvåd mandag i februar.
Gemt i et hjørne med udsigt til en af Bispebjerg Hospitals fem haver ligger Flex Almen Praksis. Her kan sårbare borgere som misbrugere og hjemløse komme direkte ind fra gaden og blive tilset af en læge.
Praksissen åbnede 2. januar i år, og det har været en succes, fortæller overlæge Mette Enggård Falkensteen, da Dagens Medicin er på besøg en grå og våd mandag i februar.
Flexklinikken er hospitalets bud på, hvordan vi vil prøve at gøre det bedre for en gruppe, som ikke passer ind i det normale system
Jens Rasmussen, cheflæge i Akutmodtagelsen, Bispebjerg Hospital
»Det er gået rigtig godt. Jeg er meget positiv og glad, fordi folk har taget virkelig godt imod tilbuddet,« siger Mette Enggård Falkensteen.
Siden Flex Almen Praksis åbnede i begyndelsen af året, har der ikke været en dag uden patienter. Mette Enggård Falkensteen vurderer, at der i gennemsnit har været fire patienter forbi praksissen om dagen.
»Det lyder jo ikke af særlig meget. Og det er heller ikke særlig meget i forhold til en almindelig praksis. Men noget af det, som vi rigtig gerne vil, er at kunne tilbyde mere tid og være mere fleksible,« siger hun og uddyber:
»Vi har tid til at starte med at sidde i sofaen i venteværelset og få en kop kaffe. Vi prøver at skabe en relation. Der er mange borgere, som er en smule skeptiske, når de kommer her første gang. De har rigtig mange dårlige erfaringer med sundhedsvæsenet.«
I praksissen kan patienterne eksempelvis få taget blodprøver, få lavet podninger og få taget EKG. De har også et godt samarbejde med resten af hospitalet, så patienterne hurtigt kan få en tid til alt fra røntgenbilleder til lungefunktionsundersøgelser.
De prøver generelt at få ordnet så meget som muligt, når de ser en patient. For som Mette Enggård Falkensteen pointerer:
»Det er med at gribe folk, når de er her.«
Dårligt forhold til egen læge
Lige omkring klokken 13 kommer Kean Sørensen sammen med sin kontaktperson Camilla Olsen til klinikken for at se Mette Enggård Falkensteen. De bliver i venteværelset taget imod af Søren Andersen, som er konsultationssygeplejerske på dagen.
Cheflæge Jens Rasmussen forklarer, at de med Flex Almen Praksis vil lave et tilbud, som tilpasser sig patienternes behov og vilkår i stedet for at have et system, hvor patienterne skal tilpasse sig.Foto: Joachim Rode
Det er første gang, at Kean Sørensen er i praksissen. Han fortæller, at han havde et dårligt forhold til sin egen praktiserende læge.
»Jeg kom ikke så godt ud af det med ham. Han kunne ikke lide mig, og jeg kunne ikke lide ham. Jeg havde ikke tillid til ham og fik dårlig behandling,« siger Kean Sørensen, der har en sort kasket og jakke på.
Han er kommet for at få sin højre arm undersøgt, hvor han har fået brud flere steder efter at være faldet. Efter sin konsultation fortæller han, at han skal have en tid hos Ortopædkirurgisk Afdeling for at blive undersøgt.
Kean Sørensen vil blive ringet op af Mette Enggård Falkensteen dagen efter for at få at vide, hvornår han skal ind på Ortopædkirurgisk Afdeling. Han har et godt indtryk af den nye almene praksis.
»Det virker roligt og overskueligt. Jeg er ret sikker på, at jeg skal tilbage. Folk er søde og rare. Og de er nysgerrige,« siger Kean Sørensen, som bor i København.
Det bliver heller ikke sidste gang, at Camilla Olsen, der arbejder hos Refleks, et socialfagligt konsulentfirma, tager en af dem, som hun er kontaktperson for, med til klinikken. Hun hørte om stedet gennem sit arbejde og kalder praksissen for ‘virkelig tiltrængt’.
»Det er et virkelig godt og vigtigt initiativ. Det giver rigtig god mening. Der er brug for, at de her patienter bliver forstået.«
»Mange kan ikke overskue at ringe og booke en tid. Det bliver ret ressourcekrævende at blive set af en læge. Her bliver patienterne mødt og forstået på en anden måde,« siger Camilla Olsen.
Efter Kean Sørensen kommer en mand, der er omkring 40 år, ind til Mette Enggård Falkensteen. Han har et alkohol- og stofmisbrug og er kommet for at blive afruset.
Efter konsultationen sørger sygeplejerske Søren Andersen for, at der kommer to portører og henter patienten. Han bliver kørt væk i en postkasserød kørestol og bliver lagt på Akut Visitationsafsnit. Her skal han ligge i de et til to døgn, som en afrusning typisk tager.
Alle er velkomne
I Flex Almen Praksis tager personalet imod alle patienter – også dem uden et dansk CPR-nummer. I de tilfælde bliver der ført journal under et fiktivt CPR-nummer, for praksissen journalfører stadig alt.
Mette Enggård Falkensteen skriver også altid til patientens egen praktiserende læge – hvis de har en – og fortæller, hvem Flex Almen Praksis er, og hvorfor patienten har været forbi.
Mange af dem, vi ser, ville være blevet indlagt, hvis de havde ventet få dage mere med at gå til lægen
Mette Enggård Falkensteen, overlæge, Bispebjerg Hospital
»Det skal helst ikke blive misforstået og set, som om vi vil stjæle patienterne. Det er bare en gruppe mennesker, som vi efter min erfaring rummede dårligt i almen praksis, fordi der simpelthen var for meget tryk på,« siger hun.
De fleste patienter, som kommer i Flex Almen Praksis, har et stofmisbrug og er hjemløse. Derfor samarbejder praksissen tæt med rusmiddelcentre, herberg og institutioner og tiltag som Mændenes Hjem, Sociolancen og Valmuen.Mette Enggård Falkensteen fortæller, at mange af de patienter, som de ser, bliver stoppet af at skulle booke en tid, hvis de skal se deres egen læge. Derfor åbner det en dør for mange patienter, at de bare kan dukke op fra gaden.
»Vores typiske patient kommer fra et rusmiddelcenter. Det kan være med akut opstået sygdom, lungebetændelse eller noget andet, hvor personalet gerne vil have, at de bliver set af en læge.«
»Når de får at vide, at de bare kan komme herud på Bispebjerg uden at bestille en tid, så åbner det på en eller anden måde en dør,« siger Mette Enggård Falkensteen.
Flere af de patienter, som kommer i praksissen, er meget syge og på grænsen til at skulle blive indlagt.
»Mange af dem, vi ser, ville være blevet indlagt, hvis de havde ventet få dage mere med at gå til lægen. Alle, som kommer, har virkelig brug for hjælp,« siger Mette Enggård Falkensteen og fortsætter:
»På den måde giver det her arbejde virkelig meget mening. Jeg har aldrig lavet noget lægearbejde, der har været lige så meningsfuldt. Det er virkelig dejligt.«
Vil dække hullerne
Flex Almen Praksis hører under Flexklinik, som Jens Rasmussen, cheflæge i Akutmodtagelsen på Bispebjerg Hospital, er ansvarlig for.
Han var med til at sætte initiativet med Flexklinikken i gang, da de på hospitalet kunne se, at der var nogle patienter, som faldt mellem to stole i sundhedssystemet.
»Når man er faldet ud af systemet, ikke har en bolig, måske har et misbrug eller en psykiatrisk diagnose, kan det være rigtig svært at begå sig i vores sundhedssystem.«
»Hvis man ikke har e-Boks og MitID, hvordan skal man så benytte sig af vores sundhedstilbud? Det sundhedstilbud, som vi har bygget op, passer simpelthen ikke til den gruppe patienter. Der har vi en stor ulighed,« siger Jens Rasmussen.
I et forsøg på at bekæmpe den ulighed startede Jens Rasmussen derfor Flexklinikken og Flex Almen Praksis. Mange af den slags patienter, som nu kommer i Flex Almen Praksis, så de tidligere i Akutmodtagelsen.
Og hospitalet kunne ifølge Jens Rasmussen ikke blive ved med at lægge ansvaret over på kommunen og de praktiserende læger.
»Patienterne kom i Akutmodtagelsen, og de har gennem tiden haft rigtig mange kontakter inde hos os. Så hvorfor har vi ikke gjort noget, når nu vi så dem så meget? I årevis har vi ikke gjort det godt nok,« siger Jens Rasmussen og fortsætter:
»Vores direktion er meget involveret i hele processen, og Flexklinikken er hospitalets bud på, hvordan vi vil prøve at gøre det bedre for en gruppe, som ikke passer ind i det normale system. Vi har prøvet at lave et initiativ, som dækker hullerne i det nuværende system.«
I Flex Almen Praksis er de stadig i gang med at finde ud af, hvilke behov deres patienter har, og hvordan de indretter sig bedst i praksissen.
Inden at Mette Enggård Falkensteen begyndte at arbejde i Flex Almen Praksis, havde hun sin egen praksis på Nørrebro i København sammen med en anden læge.Foto: Joachim Rode
»De patienter, som vi gerne vil hjælpe, opfører sig på en anden måde end de normale patienter. Så vores tilgang til dem bliver også anderledes,« siger Jens Rasmussen og uddyber:
»Vi prøver at vende det på hovedet og finde ud af, hvad vi skal kunne tilbyde i klinikken, så vi kan hjælpe dem, som kommer her, bedst muligt. Vi vil gerne kunne sige, at vi er et anstændigt sundhedsvæsen, der er inkluderende og ikke kun har plads til dem, der passer ind i vores kasser.«
Ingen telefon eller mail
En halv times tid inden praksissen lukker, ankommer dagens sidste patient, som er blevet sendt videre fra Akutmodtagelsen. Det er en ældre mand på 80 år, som går med gangstativ, har pelshue på og store guld- og sølvringe på fingrene.
Han er ikke en typisk patient for Flex Almen Praksis. Men praksissen tager imod alle, så han kommer ind til Mette Enggård Falkensteen.
Han har en tandprotese i undermunden og fortæller, at han har smerter i munden. Mette Enggård Falkensteen undersøger hans mund grundigt og poder ham. Efter undersøgelsen fortæller Mette Enggård Falkensteen, at han skal smøre sin mund med en salve.
Hun giver den 80-årige mand en grundig demonstration af, hvor meget af salven han skal smøre på, og fortæller, at han skal gøre det fire gange om dagen.
Den 80-årige patient har ingen mail, telefon eller pårørende, som han kan kontaktes gennem. Derfor har Mette Enggård Falkensteen bedt ham om at komme ind på fredag, så han kan få svar på podningen og for at se, om behandlingen har virket.
Hun bed samtidig mærke i, at han havde en meget lang medicinliste. Derfor har Søren Andersen booket en tid til den 80-årige mand hos en geriater på hospitalet, så han kan få gennemgået sit medicinkort i samme omgang.
Inden at han bliver sendt ud af døren, gentager Mette Enggård Falkensteen: »Kom fredag, og så ser vi, om det er blevet bedre.«
Om Bispebjergs Flexklinik
Flexklinik hører til under Akutmodtagelsen på Bispebjerg Hospital. Den består af to grene: Flex Ambulatorie og Flex Almen Praksis.
Flex Ambulatorie, der åbnede i februar 2022, er et tilbud til socialt udsatte patienter. Ambulatoriet kan hjælpe patienter med at koordinere behandlingstilbud og sociale indsatser både før, under og efter en indlæggelse. Flex Almen Praksis er målrettet sårbare borgere, som ikke har en læge eller har kontakt til deres egen læge.
Flex Almen Praksis har i øjeblikket åbent alle hverdage i udvalgte tidsrum. Hvis de i praksissen kan se, at der er behov for, at der også er åbent om aftenen eller i weekenden, vil de undersøge, om det er muligt at ændre eller udvide åbningstiderne.
I hverdagene er praksissen bemandet af en speciallæge i almen medicin og en socialsygeplejerske.
I budgetaftalen for 2023 afsatte Region Hovedstaden midler til at udvide Flexklinik med Flex Almen Praksis, som åbnede 2. januar 2023. Over de næste fire år er der afsat 11 mio. kr. til driften af Flex Almen Praksis.
Kilde: Flexklinik, Bispebjerg og Frederiksberg Hospital, budgetaftale for 2023.
Del artiklen: