Almen praksis
Lægeduo udgiver opfølger til ‘Doktor Hansen har set sin sidste patient’
Udgivet:
Kommentarer (0)
Dagens Medicin var til stede, da Andreas Pihl (tv.) og Michael Hejmadi (mf.) fejrede udgivelsen af deres nye bog 'Doktor Hansens nye praksis' med en reception fredag 3. maj. Her var den røde løber rullet ud foran lægehuset i Ferritslev, mens der var forfriskninger og pindemadder til de fremmødte i det moderne og rummelige lægehus, der er ejet af fire praktiserende læger.
Hver dag bombarderes almen praksis med overflødig information og kontakter, mens danskerne bliver ældre og mere multisyge. Skal doktor Hansen overleve den udvikling, skal patientens problem findes og løses hurtigere end i dag. Og her spiller kunstig intelligens og datadeling en helt uundværlig rolle, lyder det i en ny bog fra to praktiserende læger.
Mandag morgen er ofte et af ugens travleste tidspunkter i almen praksis.
Det er her, at weekendens efterslæb skal indhentes, og i Lægehuset Ferritslev på Fyn er der ekstra tryk på kedlerne denne morgen.
Lægehuset er ramt af sygdom, og det betyder, at praktiserende læge Michael Hejmadi sammen med en sygeplejerske selv besvarer størstedelen af de 150 opkald, som presser sig på i løbet af lægehusets telefontid.
»Nogle samtaler handler om booking af tider. Andre indeholder, måske, de første vigtige oplysninger om en alvorlig tilstand hos patienten. Derfor dokumenterer vi efterfølgende alle de ting, vi gør. Det betyder, at jeg – udover at besvare ca. 75 opkald i dag – har brugt en betydelig del af min arbejdsdag på at kigge ind i skærmen og lave manuelt tastearbejde,« siger Michael Hejmadi.
De støvede arbejdsgange
Som praktiserende læge er lægefagets konservative og manuelle arbejdsgange svære at komme udenom. Men det er ikke en præmis, som Michael Hejmadi uden videre er villig til at acceptere.
Sammen med læge og debattør Andreas Pihl stod han i 2020 bag bogen ‘Doktor Hansen har set sin sidste patient’, hvor makkerparret argumenterer for, at ny teknologi kan være med til at afværge den krise, som sundhedsvæsenet styrer imod med for få hænder og en aldrende befolkning med et væld af kroniske sygdomme.
Fire år er gået siden da, og nu er lægerne atter bogaktuelle. ‘Doktor Hansens nye praksis’ ramte boghylderne i sidste uge, og ligesom det var tilfældet med coronakrisen i 2020, har endnu en samfundsbegivenhed denne gang sat et afgørende aftryk på bogens indhold.
»Da vi startede med at skrive den nye bog, var vores budskab, at man ikke skal bruge sine kræfter på avanceret teknologi i almen praksis, fordi det i stedet risikerer at blive en tidsrøver. Men så kom ChatGPT, og AI-bølgen skyllede ind over os med en sådan kraft, at vi i 2022 besluttede at skrive dele af bogen om,« siger Michael Hejmadi.
Et hav af informationer
I ‘Doktor Hansens nye praksis’ følger læseren den fiktive læge Louise Hansen, der med udgangspunkt i velkendte situationer fra konsultationsrummet kæmper med at have nok tid til sine patienter. Og ikke mindst at bruge sin tid på de rigtige opgaver.
Undervejs præsenteres læseren for mulige teknologiske løsninger på Louise Hansens udfordringer. Eksempelvis pulsure og sundhedsapps, som i fremtiden kan flytte dele af behandlingen væk fra lægen og hjem til patienterne selv.
Og så rummer AI-teknologien, mener bogens to forfattere, et helt særligt potentiale i jagten på at luge ud i de mange overflødige informationer, som praktiserende læger bombarderes med hver eneste dag.
»Vi mener, at det er nede i den mere kedelige ende af spektret, at de største gevinster ved AI kan hentes. Ikke i forhold til at finde de sjældne sygdomstilfælde. AI er allerede i dag et fantastisk redskab til at sortere overflødige informationer fra, og vi praktiserende læger bombarderes med et hav af ligegyldige informationer i e-mails og epikriser,« siger Michael Hejmadi.
»Kan vi derudover få den kunstige intelligens til at skrive et referat af de 75 telefonsamtaler, jeg havde med mine patienter i morges, som jeg så skal redigere i stedet for at forfatte, så vil det frigøre en masse ressourcer til patientarbejde,« siger Michael Hejmadi.
Teknologisk fremskridt
At Michael Hejmadi interesserer sig mere for teknologi end den gennemsnitlige læge i almen praksis, mærkede Andreas Pihl allerede i 2017, da han netop var begyndt som KBU-læge i lægehuset i Ferritslev.
‘Doktor Hansens nye praksis’ er udgivet på Grønningen 1 og kan købes i de fleste online-bogbutikker.
»Jeg kan huske første gang, jeg trådte ind i konsultationsrummet. Der stod Michael Hejmadi med Virtual Reality-briller på og testede et eller andet nyt anatomi-program. Det var syret, men samtidig fedt at møde en anden læge, som også har en stor interesse for ny teknologi,« siger Andreas Pihl, der i dag er forsknings- og lægefaglig chef i Roche Diagnostics Danmark og desuden arbejder som vikar i en almen praksis et par dage om måneden.
Siden den første bogudgivelse i 2020 har Andreas Pihl også mærket en stigende interesse for ny teknologi fra en anden kant, nemlig de lægefaglige kredse.
»Da vi udgav den første bog, var der en del skepsis, som især gik på evidensen. Den skepsis mærker jeg ikke længere,« siger Andreas Pihl.
»Dansk Selskab for Almen Medicin har – ligesom flere andre faglige selskaber og grupper – desuden udpeget kunstig intelligens som sit hovedtema, når selskabets holder årsmøde senere i år, og det synes jeg er et meget godt billede på, hvor diskussionen har flyttet sig hen,« siger Andreas Pihl.
Om det betyder, at ‘Doktor Hansens nye praksis’ vil sælge i flere eksemplarer end sin forgænger, må tiden vise. Indtil videre har forfatterduoen lagt godt fra land.
Forud for udgivelsen har Novo Nordisk allerede købt de første 1.000 eksemplarer.
Del artiklen: