Kommunal Sundhed

Dagens Pharma

Praktisk Medicin

Kontakt

Annoncer

Ferieboligannoncer

Søg

Almen praksis

Kvitteringer i almen praksis nærmer sig med hastige skridt

Udgivet:
Kommentarer (0)

Inden udgangen af juni vil patienter, der benytter app'en Min Læge, få en kvittering med hjem fra besøget hos egen læge. Den nye funktion står PLO bag, og formålet er at øge gennemsigtigheden i almen praksis, der de seneste år har været ramt af flere sager om overfakturering og svindel.


Emnet har været diskuteret i årevis, og ved udgangen af måneden ser det omsider ud til at blive en realitet.

Her indfører Praktiserende Lægers Organisation (PLO) efter planen en ny kvitteringsfunktion i app’en Min Læge, der i dag benyttes af flere end 2,5 mio. danskere.

Med den nye funktion følger automatisk en kvittering til patienten, når vedkommende har været i kontakt med egen læge. Formålet med kvitteringen er at gøre det lettere for patienter at følge med i, hvilke ydelser der faktureres i deres navn.

Lige nu efterforsker politiet flere sager mod lægepraksisser, der mistænkes for at tage betaling for ydelser, der aldrig har fundet sted. Det drejer sig om lægehuse, der drives i samarbejde med Alles Lægehus i Nordjylland og to tidligere lægeklinikker i henholdsvis Svendborg og Charlottenlund.

»Vi ønsker med den nye funktion at styrke patienternes mulighed for løbende at se det, der registreres om dem, når de er i kontakt med egen læge. Vi håber samtidig, at den øgede gennemsigtighed vil have en afskrækkende effekt, som betyder, at de få brodne kar i branchen tænker sig om en ekstra gang, inden der tilføjes ydelser til regningerne, som patienterne ikke kan genkende,« siger Mireille Lacroix, praktiserende læge i Stenstrup og næstformand i PLO.

Testet i tre lægepraksis

Skal den nye funktion blive en succes, kræver det dog, at kvitteringerne er så lette at afkode for borgerne, at det ikke medfører en hel masse spørgsmål og ekstraarbejde til lægerne i almen praksis, der i forvejen har travlt.

Jeg kan da godt håbe, at vi kommer noget af den meget detaljerede kontrol til livs, som regionerne har indført i praksissektoren i kølvandet på de sager, der har været. I dag bruger vi ret meget tid på at forholde os til returregninger fra regionerne, fordi deres kontrolsystemer er sat op på en ret firkantet måde

De seneste uger har PLO derfor testet den nye funktion i tre lægepraksisser for at blive klogere på, hvordan patienterne tager imod kvitteringerne, inden de udbredes nationalt.

Det gælder blandt andet i Lægehuset i Stenstrup på Sydfyn, hvor PLO’s næstformand, Mireille Lacroix, har sin daglige gang.

»Lige nu handler det om at blive klogere, så vi undgår en masse bøvl, når kvitteringerne for alvor udrulles. Det sker jo op til sommerferien, hvor mange læger er på ferie, så derfor skal der helst ikke være for mange opkald, som handler om de nye kvitteringer,« siger Mireille Lacroix.

I Stenstrup på Sydfyn har den nye funktion indtil videre ikke lagt pres på telefonerne.

»Når man tænker på, hvor mange konsultationer vi har hver dag, så synes jeg ikke, at vi har fået mange opringninger om de nye kvitteringer,« siger Mireille Lacroix.

Det er dog langt fra alle patienter, som kender til den nye funktion, og derfor vurderer Mireille Lacroix, at der venter en formidlingsmæssig opgave forude, når kvitteringerne udbredes til resten af landet.

»Nogle af vores patienter har ringet for at høre, om de nu skal til at betale for at gå til lægen, siden de har fået en kvittering. Det skal de naturligvis ikke,« siger Mireille Lacroix.

»Derudover ser jeg også en potentiel udfordring i, at det ikke er alle ydelser, som patienten kender til. Ringer hjemmeplejen eksempelvis til os med et spørgsmål om patienten, så tager vi en ydelse for det, men det er jo ikke en ydelse, som patienten er klar over har fundet sted og derfor kan genkende på kvitteringen,« siger Mireille Lacroix.

Beløbet er udeladt

For ikke at skabe unødig forvirring har PLO i første omgang besluttet at udelade det beløb i kroner og øre, som kontakten med egen læge koster regionen.

Mireille Lacroix vil dog ikke afvise, at beløbet vil fremgå af kvitteringerne på et senere tidspunkt.

»Vi er meget bevidste om, at vi udruller den nye funktion på et tidspunkt, hvor vi fortsat har et meget kompliceret ydelsessystem i almen praksis. Der er ikke den store sammenhæng mellem pris og type af ydelse, og derfor er det vores vurdering, at det vil skabe mere forvirring end gavn, hvis beløbet fremgår af kvitteringerne,« siger Mireille Lacroix.

»Og så er der også en mindre pointe fra vores side i, at de mange ældre patienter ikke får dårlig samvittighed over, at deres mange kontakter med sundhedsvæsenet koster fælleskassen en del penge,« siger Mireille Lacroix.

Bliver kvitteringsfunktionen en succes, så håber Mireille Lacroix, at det på sigt vil betyde, at regionerne løsner grebet en smule om den kontrol, som ifølge Mireille Lacroix i dag kaster en hel del unødigt ekstraarbejde af sig.

»Jeg kan da godt håbe, at vi kommer noget af den meget detaljerede kontrol til livs, som regionerne har indført i praksissektoren i kølvandet på de sager, der har været. I dag bruger vi ret meget tid på at forholde os til returregninger fra regionerne, fordi deres kontrolsystemer er sat op på en ret firkantet måde,« siger Mireille Lacroix.

Del artiklen:

Kommentarer


Log ind eller registrer dig for at kommentere
Bliv den første til at kommentere

Læs mere