Kommunal Sundhed

Dagens Pharma

Praktisk Medicin

Kontakt

Annoncer

Ferieboligannoncer

Søg

Announcement for DM

Almen praksis

Hovedpine er en hovedpine for lægerne i almen praksis

Udgivet:
Kommentarer (0)

Casper Emil Christensen, afdelingslæge ved Rigshospitalet Glostrup, fortæller, at det også handler om, at læger skal vide, hvordan de kan række ud til de danske hovedpineklinikker.

LÆGEDAGE: Patienter med hovedpine giver ofte praktiserende læger hovedpine, fordi de ikke ved, hvad de skal stille op med dem. Simple værktøjer kan dog være med til at sikre, at patienterne får stillet den korrekte diagnose og kommer i den rette behandling.


For mange praktiserende læger er patienter med hovedpine en udfordring.

Drejer det sig om almindelig spændingshovedpine, migræne eller en underliggende alvorlig sygdom i centralnervesystemet?

Hvordan stiller man diagnosen, og hvad skal man så sætte patienterne i behandling med?

På årets Lægedage bliver der afholdt et kursus i netop patienters hovedpiner, så læger undgår, at det også bliver deres hovedpine.

»Hvis patienter med hovedpine ikke får stillet den rette diagnose og dermed ikke kommer i den rette behandling, kan de ofte komme til at cykle rundt i systemet med mange lægebesøg uden at komme videre. Det er ressourcekrævende og frustrerende for læge såvel som patienter. Derfor vil vi gerne gøre praktiserende læger fortrolige med de forskellige hovedpinediagnoser, så de er bedre rustet til at hjælpe deres patienter,« fortæller afdelingslæge og ph.d. Casper Emil Christensen fra Dansk Hovedpinecenter ved Rigshospitalet Glostrup.

13 pct. af sygedage skyldes migræne

Når danskere har hovedpine, koster det samfundet enorme summer.

Estimerede 13 pct. af sygedage i Danmark skyldes migræne, og for mange mennesker fylder hovedpine rigtig meget i deres liv.

Praktiserende læger vil gerne have værktøjer til håndteringen af deres patienter med hovedpine, og mange af de værktøjer findes allerede i dag. De kan med fordel benyttes systematisk, så man kommer ind på det rette spor fra start

Casper Emil Christensen, afdelingslæge og ph.d., Dansk Hovedpinecenter ved Rigshospitalet Glostrup

På nuværende tidspunkt kan mange praktiserende læger dog have svært ved at tilsidesætte så meget tid, som patienter med hovedpine ofte kræver.

Bare det at få stillet diagnosen og finde ud af, om det er en primær hovedpine, eller om noget mere alvorligt ligger til grund, kan være svært og tage lang tid.

»Mange praktiserende læger efterspørger værktøjer, så de hurtigere kan få klassificeret deres patienters hovedpine og enten få dem behandlet eller sendt videre i systemet. Med dette kursus prøver vi at skabe et rammeværk for, hvordan man kan give sine patienter den rette behandling ud fra en korrekt diagnose,« siger Casper Emil Christensen.

Vigtigt at få stillet diagnosen

Casper Emil Christensen fortæller, at det handler om at komme godt fra start med diagnosen.

Kan man få stillet en diagnose med for eksempel migræne, findes der i dag gode lægemidler til behandling af netop migræne.

Drejer det sig om spændingshovedpine, skal lægerne tage fat i nogle helt andre behandlingsmuligheder, mens det ofte kræver en henvisning, hvis diagnosen er mere ‘eksotisk’.

»Og så handler det også om, at læger skal vide, hvordan de kan række ud til de danske hovedpineklinikker, når de har brug for hjælp og rådgivning,« forklarer Casper Emil Christensen.

Gode værktøjer til at støtte læger

På det kursus, som Casper Emil Christensen er underviser på til Lægedage, bliver kursusdeltagerne præsenteret for nogle enkle værktøjer, som de kan anvende, næste gang en patient med hovedpine booker en tid i klinikken.

Det drejer sig for eksempel om dagbøger og kalendere, der monitorerer hovedpine, og om røde flag, der kan indikere, at det ikke bare drejer sig om en almindelig hovedpine, men om noget mere farligt.

»Praktiserende læger vil gerne have værktøjer til håndteringen af deres patienter med hovedpine, og mange af de værktøjer findes allerede i dag. De kan med fordel benyttes systematisk, så man kommer ind på det rette spor fra start. På den måde undgår vi at gå i stå i behandlingen, men kan have planer for, hvad læger og patienter gør, hvis plan A, B eller C fejler,« siger Casper Emil Christensen.

Casper Emil Christensen fortæller, at der inden for behandling af nogle former for hovedpine er sket rigtig meget de seneste år.

Inden for behandling af migræne er der endda sket ekstremt store fremskridt inden for de seneste fem til 10 år, og det understreger vigtigheden af, at praktiserende læger bliver holdt opdaterede, så deres patienter kan nyde godt af gode behandlinger, hvis først diagnosen migræne er blevet stillet.

»Og så handler det også om, at der er begrænset kapacitet på såvel hovedpinecentrene som hos de praktiserende neurologer, hvorfor det er en god idé, hvis de praktiserende læger også er kvalificerede til at tage sig af disse patienter,« siger Casper Emil Christensen.

Del artiklen:

Kommentarer


Log ind eller registrer dig for at kommentere
Bliv den første til at kommentere

Læs mere