Kommunal Sundhed

Dagens Pharma

Praktisk Medicin

Kontakt

Annoncer

Ferieboligannoncer

Søg

Almen praksis

Evaluering: Patienterne er glade for behandlerteams i almen praksis

Udgivet:
Kommentarer (0)

Behandlersygeplejerskerne hos Familielægerne Horsens henviser langt færre patienter end sammenlignelige klinikker. Det overraskede forskerne bag evalueringen. »Vi havde forventet, at ordningen med behandlerteamsygeplejersker ville medføre flere henvisninger til røntgen. At der så at sige var spændt et finere ’sikkerhedsnet ud’, forstået sådan, at usikkerhed (hos sygeplejersken, red.) ville resultere i en henvisning til røntgen ’for en sikkerheds skyld',« siger Kim Lee, projektleder, Forskningsenheden for Almen Praksis under

En forskningsbaseret evaluering af patienttilfredsheden med behandlerteams i en lægepraksis i Horsens, hvor sygeplejersker står for de fleste konsultationer, afslører høj grad af tilfredshed. Samtidig viser registerdata, at sygeplejerskerne henviser langt færre til røntgen end sammenlignelige klinikker, uden at det ifølge forskningsleder ser ud til at gå ud over kvaliteten.


Familielægerne Horsens har i næsten seks år arbejdet i behandlerteams, hvor hvert team består af én speciallæge i almen medicin og en eller flere sygeplejersker, som arbejder sammen om patientbehandlingen.

Hos Familielægerne Horsens modtager sygeplejersken altid patienten, og samarbejdet med lægen kan finde sted på flere måder. Enten foreligger der allerede en klar plan, eller behandlingen ligger inden for lægens instruks. Eller også konfererer sygeplejersken med lægen konkret om patienten. Lægen kan også være med til konsultationen på enten sygeplejerskens eller patientens opfordring.

Nu har klinikken fået foretaget en forskningsbaseret evaluering for at finde ud af, hvad patienterne synes om, at sygeplejerskerne er integreret i den almen medicinske diagnostik og behandling af patienterne.

Evalueringen er foretaget af Forskningsenheden for Almen Praksis under SDU, og den gennemsnitlige score for tilfredshed med klinikken er 3,98. Det er 0,98 over den gennemsnitlige score for skalaen, hvor 5 er bedst, forklarer projektleder Kim Lee.

»Vi uddelte 248 spørgeskemaer og fik 204 svar, hvilket giver en svarprocent på ca. 82 pct. Til målingen anvendte vi en 5-trins Likert-skala, hvor midtpunktet er 3. Med en gennemsnitlig score på 3,98 peger det i retning af, at patienterne overordnet set er meget tilfredse med Familielægerne Horsens,« siger han.

Patienterne skulle vænne sig til den nye praksis

Evalueringen tager afsæt i en spørgeskemaundersøgelse blandt over 200 patienter. Desuden har forskerne foretaget kvalitative interview med seks patienter. Resultaterne viser, at patienterne generelt er tilfredse med klinikken, fortæller projektlederen:


Om evalueringen:

Forskningsprojektet ‘Patientvurdering af praksis med behandlerteamsygeplejersker’ og tiltaget ’Tid Samme Dag’ består af en spørgeskemaundersøgelse, som blev gennemført i perioden december 2020 til april 2021 blandt udvalgte patienter hos Familielægerne Horsens, samt kvalitative interview med seks patienter i perioden februar til april 2021. Yderligere er der indhentet registerdata, hvor praksis sammenlignes med andre praksisser i Horsens.

Bag evalueringen står Forskningsenheden for Almen Praksis under SDU med projektleder Kim Lee i spidsen. Han har samarbejdet med bl.a. professor emeritus fra SDU Niels Bentzen, der er tilknyttet Familielægerne Horsens som en af de superviserende læger for behandlerteamsygeplejerskerne.

Evalueringen er offentliggjort september 2021 og kan læses her.


»En del patienter fortalte os, at de i starten skulle vænne sig til, at der ikke var direkte adgang til en læge ved tidsbestilling. En patient nævnte f.eks., at hun skulle vænne sig til, at det var en sygeplejerske, hun havde som fast behandler. Hun synes, at sygeplejersker har mange kompetencer, og hun mener, at de kan det samme som lægen, men hun var skeptisk i starten,« fortæller Kim Lee.

Forskerne har også indhentet registerdata, hvor Familielægerne Horsens sammenlignes med andre praksisser i Horsens. Henvisningsfrekvensen til speciallæger svarede til de øvrige praksisser, hvilket giver en formodning om, at den kliniske håndtering af patienterne har samme kvalitet.

Familielægerne Horsens afveg kun i antallet af henvisninger til radiologer, hvor klinikken henviste markant færre end de andre klinikker. Tallene viser, at Familielægerne Horsens i alle kvartaler fra 2018-2019 lå lavere i forhold til henvisninger og korrespondancer med røntgen end de øvrige praksisser i byen.

»Det overraskede os, for vi havde forventet, at ordningen med behandlerteamsygeplejersker ville medføre flere henvisninger til røntgen. At der så at sige var spændt et finere ’sikkerhedsnet ud’, forstået sådan, at usikkerhed (hos sygeplejersken, red.) ville resultere i en henvisning til røntgen ’for en sikkerheds skyld’. Men det skete ikke, og intet tyder på, at der bliver overset noget,« siger Kim Lee.

Han mener, at den lavere henvisningsfrekvens til røntgen kan være et udtryk for, at sygeplejerskerne hos Familielægerne Horsens er meget kompetente, da flere af dem har lang erfaring fra akutafdelinger.

Flere kontakter akutlægen

Evalueringen viste også, at patienter hos Familielægerne Horsens oftere kontakter Lægevagten. I alle kvartaler fra 2018-2019 lå Familielægerne Horsens højere i forhold til de øvrige praksisser, hvad angår modtagelse af lægevagtsepikriser.

»Det har undret os, men også før Familielægerne Horsens indførte behandlerteams har klinikken haft patienter, der har brugt Lægevagten meget. Vi har ingen god forklaring på, hvorfor de tilsyneladende har en lavere tærskel for at kontakte Lægevagten, når de oplever et akut helbredsproblem,« siger Kim Lee.

Praktiserende læge Holger Kjær fra Familielægerne Horsens mener, at en del af forklaringen kan være, at klinikken har en bypopulation, hvor brugen af Lægevagten er høj, og hvor Lægevagtens konsultation ligger lige rundt om hjørnet.

Familielægerne Horsens har forsøgt at imødekomme netop gruppen af patienter med akut opstået sygdom ved at indføre princippet ’Tid Samme Dag’ (TSD). TSD betyder, at patienterne kan booke en tid til samme dag ved at ringe inden kl. 11. Hvis de kontakter klinikken via nettet eller på telefonen efter kl. 13, kan de få en tid til næste dag.

Men TSD har tilsyneladende ikke haft nogen betydning for antallet af henvendelser til Lægevagten.

Tværtimod har TSD været til gene for de patienter, som har behov for at planlægge flere dage frem i tiden, fordi de er på arbejde, har børn i daginstitution eller skole eller har behov for transport til lægen. Derfor har Familielægerne Horsens nu ændret princippet, så patienterne også kan bestille tid flere dage i forvejen.

Som udløber af evalueringen har Familielægerne Horsens startet et pilotprojekt, hvor TSD bliver kombineret med TSU, ‘Tid Samme Uge’. Det indebærer, at klinikken hver fredag åbner en del tider til hele den følgende uge for at gøre det lettere for patienter at planlægge besøget hos lægen og få tid hos fast behandler.

Del artiklen:

Kommentarer


Log ind eller registrer dig for at kommentere
Bliv den første til at kommentere

Læs mere