Kommunal Sundhed

Dagens Pharma

Praktisk Medicin

Kontakt

Annoncer

Ferieboligannoncer

Søg

Almen praksis

Coronakrise har ikke givet øget travlhed hos Praktiserende Lægers Arbejdsgiverforening

Udgivet:
Kommentarer (0)

Under coronakrisen har telefonerne været rødglødende i almen praksis. Hos de Praktiserende Lægers Arbejdsgiverforening har man dog ikke oplevet den samme travlhed. »Jeg tror, at det handler meget om, at vi i almen praksis i forvejen er vant til at reagere på forandringer i vores hverdag og derfor ofte løser problemerne selv,« siger PLA-formand.


I sidste uge måtte praktiserende læge Karsten Rejkjær Svendsen undvære sin kompagnon i fire dage på grund af en positiv coronatest. Et par dage senere var turen så kommet til sygeplejersken, der også måtte isolere sig.

Og det er noget, som har kunnet mærkes i lægehuset i den lille by Tim i Vestjylland, hvor arbejdskraften består af to læger og to personaler.

»Det er klart, at det har lagt et betydeligt pres på hverdagen i vores lægehus på det seneste, og sådan er det nok i mange steder i øjeblikket med tanke på de rekordhøje smittetal. Vi er jo små og sårbare enheder i almen praksis, når smitten rammer,« siger Karsten Rejkjær Svendsen, der ved siden af sit arbejde som praktiserende læge er formand for Praktiserende Lægers Arbejdsgiverforening.

Samme antal henvendelser som normalt

Ligesom stort set alle andre arbejdsgivere i landet har praktiserende læger under pandemien måtte indstille sig på at skulle lede arbejdspladsen under nye forudsætninger.

Men selvom presset på telefonerne i almen praksis har været voldsomt under coronakrisen – blandt andet forstærket af, at mange patienter har haft svært ved at trænge igennem på coronahotlinen – kan den samme spørgelyst ikke spores hos PLA’s mere end 3100 medlemmer.

Praktiserende Lægers Arbejdsgiverforening, PLA, som blandt rådgiver praktiserende læger om alt fra regler om ansættelse, ferie, sygdom, advarsler og opsigelse til dagpengerefusion og medarbejdersamtaler, har ikke oplevet et stigende antal henvendelser under coronakrisen.

»Vi har ikke set en markant stigning i antallet af henvendelser fra praktiserende læger under coronakrisen om arbejdsgiverrelaterede spørgsmål som for eksempel sygdom,« siger Karsten Rejkjær Svendsen.

»Jeg tror, at det handler meget om, at vi i almen praksis i forvejen er vant til at reagere på forandringer i vores hverdag. Vi er adrætte og løser mange forskelligartede opgaver. Det har gjort os omstillingsparate, hvilket den nuværende vaccinationsindsats er et godt eksempel på, og derfor løses udfordringerne ofte lokalt,« siger Karsten Rejkjær Svendsen.

Stort pres på almen praksis

Til tider kan Karsten Rejkjær Svendsen dog godt bekymre sig over presset på lægerne i almen praksis, og hvordan det pres vil give sig til udtryk i fremtiden.

»Der er rigtig mange ting, som lander på vores bord i almen praksis, og det har coronakrisen yderligere forstærket. Vi har haft en lang periode med COVID-19 og tryk på telefonerne. Behandlingsgarantien er suspenderet, og hospitalerne forsøger at holde patienterne ude, så godt de kan af hensyn til pandemien. Det betyder, at rigtig mange patienter i øjeblikket ender hos os,« siger Karsten Rejkjær Svendsen.

Og så skubber mange lægehuse en pukkel foran sig, som vokser, når konsultationer må aflyses eller udskydes.

»Heldigvis synes jeg, at der er en god forståelse for vores situation blandt patienterne, og så kan vi håbe, at udviklingen i pandemien snart vender. Det kunne det godt tyde på, og det kan forhåbentlig give lidt ekstra energi,« siger Karsten Rejkjær Svendsen.

Del artiklen:

Kommentarer


Log ind eller registrer dig for at kommentere
Bliv den første til at kommentere

Læs mere