Almen medicin
Region Hovedstaden vil gøre epikrisen mere overskuelig
Udgivet:
Kommentarer (0)
Nye epikriseskabeloner er fra dags dato blevet gjort tilgængelige for hospitaler i Region Hovedstaden. Målet er at gøre de vigtige elektroniske meddelelser mere overskuelige for læger i almen praksis, hvor flere læger har kritiseret epikriserne for at være en rodet affære.
Hver dag lander der flere tusinde epikriser i indbakken hos landets godt 2.000 lægehuse.
Epikriserne er et enormt vigtigt dialogværktøj mellem sygehus og almen praksis. Det er her, hvor patienten skriftligt overdrages fra én læge til en anden læge
Christian Freitag, praktiserende læge, Holte
Det er i denne elektroniske meddelelse, at læger i den primære sektor kan finde et kort sammendrag af patientens sygehistorie og indlæggelsesforløb.
Men ifølge Christian Freitag, praktiserende læge i Holte, indeholder epikrisen ofte meget mere information end det. Og den er ofte ret ligegyldig.
»Over årene er mængden af data vokset enormt meget i epikriserne. Nogle gange sidder jeg tilbage med det indtryk, at hospitalsafdelingerne vedlægger al den information om patienten, som de kan finde. Det gør epikriserne uoverskuelige for os i almen praksis, og det bliver sværere at finde de vigtige oplysninger om patienten på den tid, vi har til rådighed,« siger Christian Freitag.
Det vigtigste først
Ligesom flere af sine kolleger har Christian Freitag brugt X, det tidligere Twitter, til at lufte sin utilfredshed. Det sker ofte med konkrete eksempler, og kritikken går særligt på, at det første skærmbillede, som møder den praktiserende læge, ikke indeholder de vigtigste informationer.
»Når jeg i dag klikker på epikrisen, får jeg ofte et skærmbillede op, som består af data, jeg kender i forvejen. Det kan være allergidata, informationer om pårørende og ti linjer om den pågældende afdeling. Mit skærmbillede er med andre ord fyldt op med ting, jeg ikke har brug for. Vi kender jo patienterne i forvejen,« siger Christian Freitag.
Og den kritik har Region Hovedstaden altså nu valgt at tage til sig.
Nye skabeloner
I starten af året blev læger fra almen praksis og hospitalssektoren inviteret til et seminar, hvor epikriserne blev diskuteret. Det har ført til de reviderede epikriseskabeloner, som nu er blevet offentliggjort i Sundhedsplatformen. Forude venter nu et etablerings- og oplysningsarbejde.
»Christian Freitag kom med berettiget kritik af de epikriser, som de praktiserende læger modtog. Og den har vi lyttet til. Vi har haft et meget konstruktivt forløb med Christian og en kollega, hvor vi fokuserede på at forbedre epikriseskabelonen,« skriver Kim Veber Carlsen, enhedschef for Center for IT og Medicoteknologi i Region Hovedstaden, i et skriftligt svar.
Kim Veber Carlsen fortæller, at ændringen i sig selv ikke er nogen stor it-mæssig manøvre.
»Kort fortalt drejer ændringen sig om, at den praktiserende læge nu ser et første skærmbillede med de vigtigste informationer om patienten. Skabelonen udfyldes af hospitals- eller sygehuslæger til de praktiserende læger. Målet er, at flere praktiserende læger oplever epikriser, som giver mening på baggrund af, at lægerne nu kan udfylde skabelonen med de prioriterede og væsentligste informationer. Næste skridt er implementeringen af anvendelsen af skabelonen. Til syvende og sidst er epikriser en læge til læge-kommunikation.”
I Lægehuset i Holte, hvor Christian Freitag til daglig arbejder, var der ikke umiddelbart bedring at spore i den epikrise, han modtog fra Hillerød her til formiddag. Men det håber han ændrer sig inden længe.
»Epikriserne er et enormt vigtigt dialogværktøj mellem sygehus og almen praksis. Det er her, hvor patienten skriftligt overdrages fra én læge til en anden læge, og vi undgår, at vedkommende falder ned mellem to stole. Så selvom epikrise er et gammeldags udtryk, er det i den grad et relevant værktøj, der måske blot er blevet endnu vigtigere. Det her handler om patientsikkerhed, opfølgning og vedkommenhed. Epikriserne er med til at sikre et sundhedsvæsen, der hænger sammen,« siger Christian Freitag.
Del artiklen: