Akutmedicin
Nyt akutsystem sparer tid og ærgrelser i Hillerød
Udgivet:
Kommentarer (0)
Et nyt it-system, der udnytter data fra Sundhedsplatformen, er ved at blive taget i brug i Akutmodtagelsen på Nordsjællands Hospital i Hillerød. Systemet viser patientflow og kapacitet i realtid, så man kan skabe bedre patientforløb og undgå flaskehalse. Her er det ledende overlæge Jesper Juul Larsen, der demonstrerer, hvordan systemet virker. ©-2021 Epic Systems Corporation.
Et nyt it-system skaber bedre overblik og patientflow på akutafdelingen på Nordsjællands Hospital i Hillerød. Systemet vil spare læger og sygeplejersker for mange ærgrelser i fremtiden, siger ledende overlæge.
Et nyt dashboard, der udspringer af Sundhedsplatformen, er ved at blive kørt i stilling på Nordsjællands Hospital i Hillerød. Det er udviklet af en overlæge på Akutafdelingen, og det skal skabe et bedre patientflow, der gerne skal forgrene sig langt ind på de øvrige hospitalsafdelinger.
I stedet for at vi bliver udstyret med et redskab, som vi ikke har bedt om, har vi nu fået et, der er udtænkt af en læge og dermed er skræddersyet til det sundhedsfaglige personale
Jesper Juul Larsen, ledende overlæge på Akutafdelingen, Nordsjællands Hospital
»Vi udnytter de data, der er i Sundhedsplatformen. De data var også tilgængelige før, men det krævede mange flere klik. Nu får vi dem, så det er overskueligt og enkelt, og vi kan afkode situationen i akutmodtagelsen og tilstødende afdelinger,« siger Jesper Juul Larsen, speciallæge i akut medicin og intern medicin og ledende overlæge på Akutafdelingen.
Systemet kalder han en succeshistorie, der kommer fra det ellers meget kritiserede it-system Sundhedsplatformen, som Region Sjælland og Region Hovedstaden anvender. En anden faktor, der er med til at gøre historien ekstra god, er, at de fagfolk, der skal anvende det nye dashboard, er blevet taget med på råd fra begyndelsen.
»Vores områdeansvarlige overlæge i Akutafdelingen Nicolai Lohse har været med til at tegne systemet. I stedet for at vi bliver udstyret med et redskab, som vi ikke har bedt om, har vi nu fået et, der er udtænkt af en læge og dermed er skræddersyet til det sundhedsfaglige personale,« siger Jesper Juul Larsen.
Behov for bedre værktøj
Sundhedsplatformen har tidligere været et udskældt redskab. Men det, platformen blandt andet kan, er at give transparens på tværs af sygehuset ved at give et umiddelbart kapacitets- og forløbsoverblik.
Konkret kan sundhedspersonalet se, hvordan den pågældende afdeling og nabosengeafsnittet ser ud, og om der for eksempel er ledig kapacitet eller ej. Der var altså et stort uudnyttet potentiale.
»De data, som ligger i Sundhedsplatformen, giver os en mulighed for at hjælpe hinanden, hvis de gøres operationelle. I Akutmodtagelsen er vi mange forskellige specialer, der arbejder sammen for at skabe gode patientforløb. Dashboardet kan vise, hvilke patienter der er på vej ind, hvor patienterne bevæger sig hen i afdelingen, og hvad de venter på,« siger Jesper Juul Larsen.
Med et overblik over, hvilke patienter der er i afdelingen, og hvilke patienter der er på vej ind, vil lægerne kunne undgå flaskehalse. Hvis eksempelvis ti patienter er meldt til at ankomme, men der kun er syv ledige senge at modtage dem i, kan lægerne på forhånd skabe kapacitet på afdelingen. Det vil gøre akutlægens arbejde mere enkelt.
»Hvis vi har et fælles datagrundlag, vil det give en fælles orientering og bedre forståelse for flowet for lægerne i Fælles Akutmodtagelse. Når vi er flere læger på arbejde, er der nogle, der har travlt og andre, der ikke har. Et overblik over hinandens status vil gøre, at vi kan træde til og hjælpe hinanden,« siger Jesper Juul Larsen.
Tegnede program i PowerPoint
Det nye system, dashboardet, er udviklet i samarbejde med overlæge Nicolai Lohse, der desuden er speciallæge i anæstesiologi og intensiv terapi, og som har været på Akutafdelingen på Nordsjællands Hospital i ti måneder.
Med højere effektivitet og flow vil vi kunne koncentrere os om det væsentlige og hurtigt rykke videre
Nicolai Lohse, overlæge, Akutafdelingen, Nordsjællands Hospital
Han har repræsenteret lægerne i arbejdsgruppen, der har skabt det nye system.
Dashboardet er udviklet i samarbejde med udviklere fra den regionale it-enhed, og i arbejdsgruppen sidder også Morten Brandrup, der er akademisk medarbejder i hospitalets afdeling for Digitalisering og Analyse – med andre ord: Projektets it-fyr.
Han fortæller, at Nicolai Lohse havde et billede af, hvordan systemet kunne se ud, som var inspireret af hans arbejde ved vagtcentralen for Hovedstadens akutberedskab. Her har man store, enkle skærme på væggen med farverne rød, gul og grøn og enkelte tal. Men en stor del af designet bliver tilskrevet den lokale læge.
»Nicolai Lohse har tegnet programmet i PowerPoint, og så har vi i it-afdelingen bygget det efter hans hoved,« siger Morten Brandrup.
I Akutmodtagelsen kommer patienterne ind i ujævnt tempo. I snit kommer der en patient hvert tiende minut. Nogle gange kommer der ti patienter på ti minutter, og andre gange kommer der to på en time. Det er vanskeligt at tilpasse arbejdsgangene til det varierende flow, hvilket ofte betyder, at den patient, der er mest syg, får hurtigst behandling.
»Når jeg har almindelig vagt, er jeg bagvagt i Akutmodtagelsen. Der kan jeg blive frustreret, når tingene ikke glider. Så jeg tænkte: ‘Hvad har jeg behov for at vide, for at det hele glider’. Det krævede et dashboard, hvor vi på en overskuelig måde kan se, hvor mange patienter der er på vej ind, hvad kapaciteten er, og at vi også kan følge patienterne to-tre trin længere ind i hospitalet,« siger Nicolai Lohse.
Dashboard vil spare ærgrelser
Der er bred enighed blandt Jesper Juul Larsen, Nicolai Lohse og Morten Brandrup om, at det nye dashboard vil have flere positive effekter. Det vil blive nemmere for sundhedspersonalet at lokalisere kapacitetsproblemer, og det vil skabe kortere ventetid for patienterne.
Vi har en tro på et bedre patientforløb og arbejdsmiljø og først derefter kommer økonomi
Morten Brandrup, akademisk medarbejder, Digitalisering og Analyse, Nordsjællands Hospital
»Det nye dashboard vil komme til at spare os for mange ærgrelser. Noget af det, vi bruger meget tid på, er, når ting brænder sammen. Så skal vi kalde bagvagterne sammen og se, om vi kan lokalisere forhindringerne. Nu kan vi spidse ører, når det begynder at skride og larme i det ene hjørne og sætte ind med vores fokus, før problemet udvikler sig,« siger Jesper Juul Larsen.
På Nordsjællands Hospitals Akutmodtagelse er der 30 sengepladser. På en travl dag kommer der ca. 150 patienter igennem afdelingen. Det betyder, at der er et stort turnover på afdelingen, hvor sengene skal genbruges fem gange i løbet af dagen.
»Et bedre flow vil også betyde et bedre turnover. Det betyder ikke, at patientbehandlingen vil blive dårligere, tværtimod. Med højere effektivitet og flow vil vi kunne koncentrere os om det væsentlige og hurtigt rykke videre,« siger Nicolai Lohse.
Også personalemæssigt ser lægerne en fordel. Bedre overblik betyder mindre stress, og det munder ofte ud i en øget arbejdsglæde.
Intet økonomisk incitament
Dashboardet er blevet udviklet på baggrund af, at hospitalet gav holdet en mulighed for at lave et realiserbart projekt på ti uger samt en ny regional model for udvikling af Sundhedsplatformen. Ifølge holdet bag det nye system var der ikke noget økonomisk incitament i det.
»Vi har ingen antagelser rent økonomisk,« siger Morten Brandrup og fortsætter:
»Der ligger en observation bag, der tilsiger, at ved at bruge data målrettet kan vi hjælpe os selv til at gøre det rigtigt på en lavpraktisk pædagogisk måde. Vi har en tro på et bedre patientforløb og arbejdsmiljø og først derefter kommer økonomi. Hvis vi parrer gode patientforløb med arbejdsglæde, er der måske en besparelse at hente. Men vi har ikke lavet en cost benefit-analyse på det.«
Det nye dashboard er ved at blive implementeret på Akutafdelingen. Lige nu logger Nicolai Lohse sig ind på systemet, når han har bagvagt, for at få overblik. Men inden for de næste par uger skal der hænges i alt 18 skærme op i Fælles Akutmodtagelsen, så data bliver let tilgængelig for alle. Så kan alt sundhedspersonale følge med på både egne computere og på oversigtsskærmene.
»Nu skal vi have muligheden for at teste indholdet, og hvordan det kører i praksis. Men senere skal vi i samarbejde med andre regionale udviklere også se på, hvordan andre hospitaler i de regioner, der bruger Sundhedsplatformen, kan bruge det, så det ikke kun er os, der har glæde af det,« siger Morten Brandrup.
Del artiklen: