Akutmedicin
Fra kaos til kontrol: Nyt dashboard sikrer overblik og flow på akutafdeling
Udgivet:
Kommentarer (0)
Det er Nicolai Lohse, overlæge på Akutmodtagelsen på Nordsjællands Hospital i Hillerød, der har udviklet det nye dashboard. Her står han (i blåt tv.) sammen med ledende overlæge Jesper Juul Larsen i callcentret, hvor kapacitet og patientflow overvåges i realtid. ©-2021-Epic-Systems-Corporation.
Personalet på akutafdelingen på Nordsjællands Hospital i Hillerød er konstant et skridt foran og kan forudse, hvor flaskehalsene vil opstå. Det skyldes et nyt dashboard, der sikrer overblik og godt flow, siger overlæge bag programmet.
Overlæge Nicolai Lohse står og kigger på en fladskærm, der hænger på en gennemsigtig væg, der deler det store rum op i to. Omkring ham sidder personale og tager imod opkald og klikker løs på deres tastaturer. På deres computerskærme fremgår forskellige tal og tre farver: grøn, gul og rød.
Det nyttede jo ikke noget, at jeg mandag kunne få en forklaring på, hvorfor vi havde haft travlt lørdag
Nicolai Lohse, overlæge, Akutmodtagelsen, Nordsjællands Hospital
Farverne skal indikere patientflowet på hospitalets afdelinger. Ligesom på et trafiklys betyder grøn, at ‘trafikken’ af patienter kører, som den skal, mens rød signalerer ‘stop’, og at der er opstået en flaskehals.
Det er eftermiddag, og strømmen af patienter, der kommer ind ad døren, er konstant. Langs gangene på akutafdelingen ligger der patienter, og i venteværelset sidder de næste patienter og venter på, at deres navn bliver kaldt op. I skranken står en mand i håndværkertøj med hånden viklet ind i gaze. Receptionisterne arbejder fokuseret.
Det nyudviklede it-system, som netop er taget i brug, er personalets forsvar mod den begyndende travlhed. Nicolai Lohse kigger en kollega over skulderen og afkoder de tre farver.
»Nu ved jeg, at der er mange, der venter på blodprøvetagning. Så det er der, vi skal sætte ind for at få flowet til at glide igen,« siger han og fortsætter:
»Det nye dashboard giver os overblik over vores afdeling og de afdelinger, vi samarbejder med. Vi ved, at der opstår flaskehalse, men vi ved ikke altid, hverken hvornår eller hvorfor de opstår. Nu har vi fået muligheden for at se, hvorfor flaskehalsene er opstået, og vi kan lettere forudse, hvad der kommer til at ske de næste par timer. Vi får en forklaring på, hvorfor der sidder mange patienter ude i venteværelset, og det giver os muligheden for at kunne sætte ind nu og her med tiltag, som aflaster vores kolleger.«
Øjeblikkeligt overblik
Nicolai Lohse finder det system, som de tidligere brugte i akutmodtagelsen, frem på skærmen. Lange baner af information springer frem i en eksplosion af farver. Grøn, lilla, lyserød, orange, alt står oven i hinanden og presser øjnene. Der er intet overblik at finde.
Overlæge Nicolai Lohse har stået bag udviklingen af det nye it-system, som regionens it-folk derefter har designet. ©-2021 Epic Systems Corporation.Foto: Joachim Rode
Overlægen ser helt træt ud. Han har netop afsluttet sin vagt og synet af det gamle system synes nærmest at lægge bånd på resten af hans energi.
»Det nye dashboard er født på baggrund af dette,« siger han og slår ud med hånden.
»Vi manglede overblik og tal, der kunne fortælle os, hvordan det ser ud i afdelingen lige nu.«
Tidligere kunne lægerne bede it-folkene om at trække data ud fra Sundhedsplatformen, som det nye dashboard også får sine data fra. Men hvor det nye system nu trækker data ud i real tid, var der førhen en latenstid på mellem én og fire dage.
»Det nyttede jo ikke noget, at jeg mandag kunne få en forklaring på, hvorfor vi havde haft travlt lørdag. Jeg har brug for tallene nu,« siger Nicolai Lohse.
Godt redskab mod COVID-19
Mens han har forklaret om det nye system og dets muligheder, er strømmen af patienter blevet mindre, og det tynder ud i venteværelset. Lige nu er der ingen røde tal på dashboardet, og stemningen er mindre anspændt. Der er atter et godt flow af patienter i afdelingen.
»Lige nu ser det OK ud, men der kan hurtigt blive travlt på afdelingen. På en god dag ser vi op til 150 patienter. Rundt regnet har vi 30 sengepladser, hvilket betyder, at hver seng skal bruges 5 gange,« siger Nicolai Lohse.
Dertil kommer det, at stuerne, som patienter kan komme ind på, også er forskellige. Nogle er åbne og andre har fire vægge og en dør. Sidstnævnte kan bruges som en isolationsstue.
»Med det nye dashboard har vi fået et overblik over, hvilke patienter der er på vej ind til os. Det betyder, at vi også kan planlægge, hvilke stuer de kommer ind på,« siger Nicolai Lohse og fortsætter:
»Det er et vigtigt redskab under coronaepidemien. Når vi har en patient på vej ind, som er smittet, har vi et overblik over stuerne, så vedkommende kan komme direkte på stue 4, der er en isolationsstue, og ikke stue 7, der kun er delvist aflukket. På den måde kan vi også sikre, at smitten ikke spreder sig herinde.«
Nicolai Lohse lukker ned for programmet med det nye dashboard. Lige nu er det et redskab, han kan bruge til at navigere i dagens opgaver, men snart vil knap 20 skærme pryde afdelingen, så samtlige sundhedsfaglige kan afkode de røde, gule og grønne tal.
Del artiklen: