Kommunal Sundhed

Dagens Pharma

Praktisk Medicin

Kontakt

Annoncer

Ferieboligannoncer

Søg

Announcement for DM

Akutmedicin

1-1-2-redegørelse: Ingen sundhedsfaglig betydning, men problemer med arbejdsmiljø

Udgivet:
Kommentarer (0)

Efter sagen om køopkald hos Region Hovedstadens 1-1-2-telefon er forretningsudvalget i dag blevet præsenteret for en redegørelse af sagen. Redegørelsen indeholder blandt andet to hovedpointer og 17 anbefalinger til forbedring. Sagen behandles 12. oktober i regionsrådet.



I dag blev politikerne i Region Hovedstadens forretningsudvalg præsenteret for en redegørelseredegørelse af køopkald til regionens 1-1-2 Vagtcentral. Det fremgår af en pressemeddelelse. Redegørelsen blev iværksat i kølvandet på Berlingskes afdækning af sagen om en stor stigning i antallet af køopkald, hvilket fik nuværende og tidligere medarbejdere til at råbe vagt i gevær. Tirsdag 12. oktober skal redegørelsen endeligt behandles på et møde i regionsrådet.

Ekstern undersøger, konsulent Mads Koch Hansen, har stået i spidsen for undersøgelsen, som primært har to store pointer. Den ene er, at der ikke er data, som indikerer, at det har haft en sundhedsfaglig betydning, at der ifm. et køopkald har været en forsinkelse i responsen til borgeren. Alle opkald er håndteret, og der er ikke identificeret et tabt opkald. Samme opfattelse havde direktør for Akutberedskabet i Region H, Freddy Lippert, da Dagens Medicins forholdt ham sagen.

Den anden hovedpointe er, at der er problemer med både trivsel og arbejdsmiljø.

»Mads Koch Hansen har lavet en grundig redegørelse, og jeg noterer to meget vigtige pointer. Borgerne får hjælp, når de ringer 1-1-2 og viderestilles til regionens 1-1-2 Vagtcentral, men medarbejderne har været bekymrede for det pres, som er oplevet de seneste måneder – og er bekymrede for fremtiden, hvis der ikke gøres noget. Den anden pointe er, at der er væsentlige udfordringer med arbejdsmiljøet og tilliden til, at medarbejdere frit kan rejse bekymringer,« siger regionsrådsformand Lars Gaardhøj (S), der er tilfreds med, at der allerede er taget en række relevante initiativer ift. kapacitet og ledelse.

17 anbefalinger

I redegørelsen fremgår 17 anbefalinger, der skal sikre hurtig respons og bedre brug af ressourcer i vagtcentralen samt øge medarbejdernes trivsel og skabe grobund for faglig udvikling. Tirsdag 12. oktober skal redegørelsen endeligt behandles på et møde i regionsrådet.

»Administrationen skal inden på tirsdag fortælle os, hvad der skal til for at skaffe tilstrækkeligt med personale, så vi kan få reduceret køopkald til et minimum og sikre en hurtigt respons til borgere og ordentlige forhold for medarbejderne. Vi skal have genopbygget borgernes tillid til akutsystemet – og vi skal have genopbygget medarbejdernes tillid til deres ledelse,« siger Lars Gaardhøj.

På regionsrådsmødet 12. oktober skal politikerne tage stilling til koncerndirektionens tilbagemelding på politikernes bestilling – herunder at prioritere de penge, der i givet fald skal til.


De 17 Anbefalinger

Sikring af hurtigt respons og bedre brug af akutressourcerne1. Det skal sikres, at der er tilstrækkelig kapacitet på 1-1-2 Vagtcentralen til at håndtereopkald i henhold til servicemål. Jeg vil anbefale, at der etableres en bufferfunktion, somkan inddrages ved travlhed, og som er hurtig at aktivere.2. Der skal laves actioncard for håndtering af køopkald med henblik på at give den bedstmulige understøttelse af den enkelte vagtleder. Med andre ord: Hvornår skal der sendes en kørsel A-ambulance, og hvornår skal man afvente, at en sundhedsfaglig visitator kan ringe tilbage til indringer?3. Jeg mener ikke, at der pr. automatik altid skal sendes en ambulance, når et opkaldikke besvares efter andet forsøg. Men i nogle tilfælde skal der. Jeg anbefaler, at proceduren ved manglende kontakt fastholdes, men at antallet af “mistede opkald” skal reduceres. Automatisk afsending af ambulancer med udrykning vil belaste ambulancetjenesten unødigt og beslaglægge en del af ambulancekapaciteten, som så ikke kan bruges til de mest syge.4. Jeg anbefaler, at der ledelsesmæssigt følges op på alle køopkald, og at tallene fjernesfra de tavler, som de ansatte sidder med (wallboard). Data skal i stedet være synlig forde ansvarlige ledere ellers deres stedfortrædere. Det vil betyde, at frontpersonalet ikkedagligt konfronteres med “historiske tal”, som ikke kan udbedres, men at der er tryghedom, at udfordringer er kendt og bliver håndteret på lederniveau (et tilsvarende initiativer implementeret i Region Syddanmark).5. Jeg anbefaler, at der videreudvikles på mulighederne for visitation af ambulanceture.Dette har været afprøvet og vil kunne medvirke til at reducere presset på ambulancetjenesten og sikre bedre udnyttelse af det samlede beredskab. Det skal overvejes, omman kan tilføje sygetransporter, som kan disponeres mere akut til de borgere, der haret transportproblem, men ikke er alvorligt syge (man har allerede etableret “fremskudtvisitation” med paramedicinere, som i nogle tilfælde kører ud og vurderer det bedsterespons fra akutsystemet).6. Jeg anbefaler, at man undersøger mulighederne for større sammenhæng og samarbejde mellem de fem regionale vagtcentraler. Dette ville kunne give mulighed for athjælpe hinanden i spidsbelastningsperioder. Ligeledes bør det undersøges, om der erandre aktører (offentlige eller private), som kan deltage i supplerende indsatser vedspidsbelastningsperioder.

Medarbejder udvikling og trivsel7. Jeg anbefaler, at der laves en overordnet vurdering af, om den ledelsesmæssige tillidskrise kan løses med den nuværende ledelsesstruktur.8. Jeg anbefaler, at der arbejdes med en kultur, der fremmer tillid og respekt mellem ledere og medarbejdere.Side 189. Jeg anbefaler, at driftsudfordringer løbende håndteres ledelsesmæssigt med inddragelse af medarbejderne.10. Jeg anbefaler, at der arbejdes målrettet med fastholdelse af medarbejdere.Faglig udvikling11. Jeg anbefaler, at der arbejdes med muligheder for klinisk tilknytning og faste dage iambulancetjenesten for sygeplejerskerne på 1-1-2 Vagtcentralen.12. Jeg anbefaler, at der tilbydes kompetenceudvikling indenfor fagområdet, at der etableres et forum til faglig udvikling, hvor der gives mulighed for at samle flere medarbejderead gangen med tværfaglig deltagelse.13. Jeg anbefaler, at der tilbydes struktureret opfølgning ved faglig leder efter alvorligehændelser, som har påvirket medarbejderen, eller efter perioder med særlig travlhedog i øvrigt ved behov. De tidligere muligheder for supervision ved kollega (eller fagligleder) anbefales genindført.14. Øget grad af fagligt samarbejde og udvikling omkring 1-1-2-håndtering med 1-1-2-alarmcentralerne (Hovedstadens Beredskab og Rigspolitiet).15. Jeg anbefaler, at der arbejdes på at bruge samme tidsangivelse fra Rigspolitiet og Hovedstadens Beredskab ved viderestilling af 1-1-2-opkald, da forskellen på 22 og 29 sekunder ikke kan forklares ud fra en sundhedsfaglig betragtning.16. Jeg anbefaler, at der arbejdes på at bruge ens kvalitetsdata i alle regioner.

Borgeroplysning17. Jeg anbefaler en fortsat indsats for hensigtsmæssig brug af de borgerrettede akutte tilbud, herunder 1813, 1-1-2 og egen læge.

Kilde:


Del artiklen:

Kommentarer


Log ind eller registrer dig for at kommentere
Bliv den første til at kommentere

Læs mere