2023
Vinder: »Vi arbejder løbende og målrettet på at forbedre vores klinik«
Udgivet:
Kommentarer (0)
Vi har fokus på samarbejdet med kommuner, plejehjem og praktiserende læger, så de hele tiden er orienteret om vores arbejde,« fortæller Hanne Tillingsøe (tv.), ledende overlæge på Hukommelsesklinikken på Bispebjerg og Frederiksberg Hospital. Oversygeplejerske Kristina Due Munk (th.)
Hanne Tillingsøe er ledende overlæge på Hukommelsesklinikken på Bispebjerg og Frederiksberg Hospital, der sammen med Viborg vinder for bedst til behandling af demens.
Hvad siger du til, at din arbejdsplads vinder en delt førsteplads som bedst til demensbehandling?
»Vi er utroligt stolte over det. Vi arbejder løbende og målrettet på at forbedre vores klinik, og denne her kåring viser os, at vi bevæger os i den rigtige retning. Jeg tror ikke, det var lykkedes uden det gode samarbejde, vi har med andre lokale afdelinger, som er gerontopsykiatrisk, nuklearmedicinsk, radiologisk, neurologisk og Hukommelsesklinikken på Rigshospitalet.«
Hvad tror du er årsagen til, at netop I er så dygtige til demensbehandling?
»Jeg tror, en af styrkerne er vores tværfaglighed, hvor vi sammen arbejder i samme retning. Vores sygeplejersker er enormt vigtige og er den mest gennemgående personalegruppe i klinikken. Det er en vigtig del af det geriatriske speciale, at vi er gode til at tage os af de sociale problemstillinger, de pårørende og de multimorbide ældre patienter, vi ofte ser i Hukommelsesklinikken.
Vi inddrager de pårørende rigtig meget i forløbet omkring patienten, men vi gør også noget ud af at støtte de pårørende selv. Det er vigtigt, at de får den viden, det kræver for at kunne håndtere ofte svære forløb, og helt basalt kan de pårørende ikke være noget for den demente, hvis de ikke selv har det godt, så det er vi opmærksomme på. Vi motiverer de demente og deres familier til at tage imod de tilbud, der findes, så deres hverdag bliver bedre, og dermed øges livskvaliteten.«
Hvad er det, I gør særligt godt?
»I dagligdagen har vi allermest fokus på den enkelte patient og på, hvordan vi kan forbedre deres hverdag ved at yde støtte. Vi er nødt til at tilrettelægge helt individuelle patientforløb, og vi gør et stort stykke forberedende arbejde. Vi planlægger hele forløb, så patienter og pårørende får en liste med dato og tidspunkt for aftaler til for eksempel scanning eller neuropsykolog. Tilfredshedsmålinger viser også, at vores patienter og deres familier oplever stor grad af tryghed efter mødet med os, og vi er gode til at lytte.
Der er altid en sygeplejerske og en læge sammen til forundersøgelse og til den indledende samtale om diagnose og plan, hvilket fungerer rigtig godt. Alle har en patientansvarlig læge og sygeplejerske, så vi er et team omkring hver patient.
Sygeplejerskerne er særligt dygtige til at opbygge et tillidsfuldt forhold til patienterne og er i stand til at yde en stor grad af omsorg. Samtidig er vores klinik af en størrelse, så vi kender patienternes sygdomshistorie forholdsvis godt. Det betyder blandt andet, at når vi for eksempel bliver kontaktet af en kommunal demenskoordinator eller en praktiserende læge, så kan vi ret hurtigt agere.
Vi har netop fokus på samarbejdet med kommuner, plejehjem og praktiserende læger med skriftlig kommunikation, så de hele tiden er orienteret om vores arbejde.«
Hvordan arbejder I med at forbedre jeres klinik?
Læs mere om kåringen af Danmarks bedste hospitalerher.
»Hver uge gennemgår vi vores programmer, så vi er så effektive som muligt, og hver måned kigger vi på de data, vi får, så vi kan følge vores patienters tilfredshed. Vi holder også løbende øje med ventetider og kvalitetsmål.
Vi har haft en stor udfordring med mange afbud og udeblivelser, og det har vi et par år arbejdet på at løse ved, at en sygeplejerske eller sekretær ringer til patienten eller pårørende ugen før deres aftale, hvilket klart har hjulpet.
Sekretærerne løser i det hele taget en stor opgave ved at holde nøje øje med programmet og løbende løse udfordringer. Den koordinering er ekstra vigtig hos denne patientgruppe.«
Har du et konkret eksempel, hvor I har brugt kvalitetsdata til at ændre i jeres måde at behandle på?
»Vi har ikke kunnet leve op til kvalitetsmålet i forhold til anbefaling om MR-scanning hos patienter, der får en vaskulær demensdiagnose, så det seneste år har vi haft fokus på, at flere af vores patienter skal MR-scannes. Det er vi lykkedes bedre med nu.«
Hvad er jeres største ønske på sundhedsområdet til den nye regering?
»På det overordnede plan er det største ønske ekstra midler til demensområdet til gavn for patienterne og deres hårdtprøvede familier og en revurdering af, om udredningsretten giver mening på demensområdet.
I vores egen hukommelsesklinik håber vi på at kunne fastholde denne her størrelse af klinik, så vi også i fremtiden har tid til nærvær og til at yde den omsorg og kvalitet, vi gør i dag. Så i fremtiden er det et spørgsmål om, at vi ikke bliver så pressede på vores kapacitet, at vi skal gå på kompromis med de ting, vi gør i dag. Vi ser nogle af de mest skrøbelige patienter i sundhedsvæsenet, og det kræver, at vi har tid nok, både til patienterne og til at inddrage de pårørende.«
DBH2023_Demens
* Indgår ikke i vurderingen pga. for mange uoplyste indikatorer.1 Navneskifte til Regionshospitalet Gødstrup i forbindelse med hospitalsflytning per 21. marts 2022.
Del artiklen: