Kommunal Sundhed

Dagens Pharma

Praktisk Medicin

Kontakt

Annoncer

Ferieboligannoncer

Søg

Announcement for DM

ADA

Digitalt spørgeskema hjælper til at løse problemer for diabetes-patienter, som lægen ikke er opmærksom på

Udgivet:
Kommentarer (0)

»Det handler om, at sundhedssystemet skal være i stand til at løse de problemer, som betyder noget for patienten, og hvor løsninger vil have værdi for dem. Det kan vi kun gøre, hvis vi ved, hvad der ifølge patienterne selv er vigtigt at tage hånd om,« siger Niels Elskjær.

Forskere fra Aalborg Universitetshospital har i samarbejde med personer med diabetes udviklet en digital løsning i form af et spørgeskema, der informerer læger om, hvad der er vigtigt for deres patienter med diabetes. Løsningen er allerede implementeret på fire danske hospitaler, og flere er på vej til at gøre den til en del af hverdagen.


Det er bestemt ikke sikkert, at det, som en læge mener er vigtigt i forhold til diabetes, er det samme som det, som patienten synes.

Lægen vil formentlig fokusere på blodsukker, kolesteroltal, vægt, medicin mm., mens patienten sagtens selv kan synes, at de store problemer relaterer sig til sociale eller psykologiske udfordringer forbundet med deres sygdom.

For at bringe læger og patienter i øjenhøjde har forskere fra Aalborg Universitetshospital i samarbejde med personer med diabetes og forskere fra USA og Italien udviklet en digital løsning, der sikrer, at læger allerede inden en samtale med en patient med diabetes ved, hvad der vigtigt for patienten at tale om.

Den digitale løsning er allerede implementeret i dagligdagen på fire hospitaler i Region Nordjylland, og flere hospitaler rundt om i Danmark er i færd med at taget systemet i brug.

»Det handler om, at sundhedssystemet skal være i stand til at løse de problemer, som betyder noget for patienten, og hvor løsninger vil have værdi for dem. Det kan vi kun gøre, hvis vi ved, hvad der ifølge patienterne selv er vigtigt at tage hånd om. Derfor har vi udviklet dette værktøj, og vi har gjort det i samarbejde med personer med diabetes for at sikre, at det er mest muligt relevant for dem,« forklarer projektlederen bag udviklingen af det digitale værktøj, klinisk professor Niels Ejskjær fra Steno Diabetes Center Nordjylland og Endokrinologisk Afdeling på Aalborg Universitetshospital.

Niels Ejskjær har netop præsenteret det digitale værktøj på den årlige kongres for American Diabetes Association (ADA).

Skaber mere relevant samtale mellem patient og læge

Den digital løsning (DiaProfil – Spørgeskema ifm. Diabetes) er et spørgeskema, som personer med diabetes udfylder digital hjemmefra via et link i e-Boks, inden de skal til samtale med deres behandler på hospitalet.

Spørgsmålene er inden for ni forskellige områder og forgrener sig, i takt med at personerne med diabetes svarer på dem.


Læs Dagens Medicins dækning af ADA 2024 her.


Svarer en person som eksempel, at deres sygdom ikke har betydning for følelse af ensomhed, bliver der ikke spurgt mere ind til det, mens der åbner sig flere spørgsmål op, hvis svaret er ja.

Svarene på spørgsmålene bliver sendt direkte til behandlerens computer, hvor resultatet bliver vist frem som farvekoder – grøn, gul og rød.

Det vil sige, at i det øjeblik patienten træder ind ad døren, ved lægen allerede, hvad der betyder noget for patienten, og hvad der ikke er vigtigt at tale om. Lægen skal derfor ikke spore sig ind på det vigtige for patienten i løbet af konsultationen, men kan adressere det direkte i både samtalen og behandlingen.

»Dette digitale PRO-værktøj er udviklet med formålet at skabe en mere ligeværdig samtale mellem patienter og læger, og at læger ved, hvad patienten har behov for at få taget hånd om. Vi kan sagtens have en patient med diabetes, hvor alt ser godt ud på de kliniske måleparametre, men hvor patienten alligevel slås med mange ting. Det vil fremgå på lægens skærm som en masse røde felter, allerede inden patienten dukker op på hospitalet,« forklarer Niels Ejskjær.

Det digitale diabetes-PRO-værktøj er udviklet fra 2018-2021 som en del af Danske Regioners strategi med ”patient-rapporterede oplysninger – PRO” og ”værdi-baseret sundhed – VBS” i et tæt samarbejde og med økonomisk støtte fra Region Nordjylland og Sundhedsdatastyrelsen.

På vej ud i 47 ud af Danmarks 98 kommuner

Den digitale løsning er allerede nu fuldt implementeret i driften omkring patienter med diabetes på fire hospitaler i Region Nordjylland, og flere hospitaler rundt omkring i Danmark er på vej til at implementere systemet.

I 47 ud af landets 98 kommuner er det digitale værktøj implementeret i nogen grad eller ved at blive implementeret.

Niels Ejskjær fortæller, at den teknologiske løsning desuden er CE-mærket og er blevet testet efter alle kunstens regler i kliniske forsøg med 40 sundhedsprofessionelle og 642 personer med diabetes.

Her er både behandlere og patienters udbytte og modstand mod systemet undersøgt.

Erfaringerne fra Nordjylland viser, at 74 pct. af patienterne svarer på spørgeskemaet, inden de skal møde op på hospitalet, og at dette tal fortsat er opadgående.

Erfaringerne viser også, at alle er tilfredse med de muligheder, som systemet bringer til samtalen.

»I Nordjylland er vi de første til at komme i mål med at bruge dette værktøj, og vi kan se, at både patienter og behandlere er meget tilfredse med det,« siger Niels Ejskjær.

Han uddyber, at han på ADA laver en fuld afrapportering på implementeringen af systemet.

Del artiklen:

Kommentarer


Log ind eller registrer dig for at kommentere
Bliv den første til at kommentere

Læs mere